Гигантът в производството на спиртни напитки Pernod Ricard регистрира спад на нетната си печалба със 77% през фискалната 2019-2020 г. до 329 млн. евро заради обезценяването на марката водка Absolut, свързано със здравната криза с COVID-19, предават Франс прес и френският вестник La Tribune.
Оперативната печалба обаче е отбелязала по-малък спад от прогнозираното, докато приходите от продажби за годината са се свили с 8% и са близо до средната прогноза на анализатори, участвали в допитване на FactSet и Bloomberg за 8,45 млрд. евро.
„Нетната печалба на компанията достига 329 млн. евро, което е спад със 77% спрямо фискалната 2018-2019 г. заради обезценяването на активи с 1 млрд. евро вледствие на COVID-19, най-вече на марката Absolut (912 млн. евро в брутна стойност и 702 млн. евро в нетна стойност)“, съобщи компанията в комюнике.
Срив на водка Absolut
Въпреки приходите от продажби на стойност над 10 млн. евро оборотът на известната марка водка е спаднал с 11% през фискалната година.
Основната жертва на пандемията от COVID-19 са продажбите в Азия и по-конкретно Китай и Индия, най-важните пазари за компанията след САЩ, които пострадаха от мерките за блокада, както и продажбите на дребно на спиртни напитки в обекти за пътуване, на първо място на летищата, които опустяха по време на кризата.
Дейността на френската група в Азия и в останалия свят извън Северна и Южна Америка и Европа, също е намаляла с 14%, главно заради Китай, Индия и продажбите в обекти за пътувания при висока база за сравнение, съобщава компанията.
За сметка на това стабилното представяне в САЩ и продажбите на алкохол за вкъщи са компенсирали отчасти затварянето за няколко дълги седмици на кафенета, хотели и ресторанти, което е било най-чувствително през април, в самото начало на четвъртото фискално тримесечие.
Компанията подчертава, че настоящата й оперативна печалба е по-добра от очакванията, като намалява с 13,7% след изключването на някои ефекти. През март тя прогнозира спад на печалбата с около 20% заради блокадите в редица страни в света за спиране на разпространението на COVID-19, след което през юли ревизира прогнозата си и предвиждаше спад с около 15%.
Сред факторите за устойчивостта според главния изпълнителен директор на Pernod Ricard Александър Рикар е стабилността на веригата на доставки – „от дестилериите, до обектите за бутилиране и всички звена до достигането до магазините“. Това според него обяснява частичните ръстове на пазара в Индия, Япония, Германия, Франция и в обектите за пътувания.