Междувременно много италиански културни дейци на свободна практика трябваше да чакат седмици, за да получат еднократни седмични плащания в размер на 600 евро. Самонаетите британци в културния сектор казаха през март, че ще чакат около два месеца за финансова подкрепа.
Множество британски културни работници все още не отговарят на условията за финансова помощ по новата правителствена схема и много работници в театъра понастоящем кандидатстват за спешни субсидии от фонд, създаден от режисьора на „Джеймс Бонд“ Сам Мендес с помощта на 500 000 британски лири от дарение от Netflix.
Фондът е една от неправителствените организации, които се появиха, за да помогнат там, където правителствата се забавиха или не пожелаха да помогнат. Въпросът сега е дали парите могат да стигнат навреме до малки театрални и художествени групи, за да не бъдат пречупени. До финансиране от съвети и фондации за изкуства често може да се добереш само след сложна процедура по кандидатстване.
В Париж кметът Ан Идалго обеща да поеме финансов контрол на културните институции на ръба на фалита. Някои обаче така и не оцеляха да видят дали ек си изпълни обещанието. По същия начин малките, но исторически места в Лондон може просто да приключат. Някои малки клубове бяха принудени буквално да просят пари от публиката си, за да могат да си плащат наема, докато отворят.
ЕС на помощ
Като се има предвид неотложността на ситуацията, културната агенция на ЕС Creative Europe ускори изпълнението на програмата за безвъзмездна помощ в размер на 48,5 милиона евро, която изпълнява през 2020 г.
Преди срещата на върха за следващия дългосрочен бюджет и фонд за възстановяване културната индустрия настоя за удвояване на финансирането на Creative Europe. Програмата се превръща във все по-важен участник във финансирането на изкуствата от създаването си през 2014 г., особено за трансгранични проекти, тъй като националните бюджети са изчерпани.
Редица високопоставени европейски артисти призоваха съвместно ЕС да бъде смел и да инвестира в културата и изкуствата.
Засега на масата са 1,64 милиарда евро за Creative Europe като част от бюджетната сделка, постигната на срещата на върха. Това е леко увеличение спрямо предложеното от Европейската комисия през май, но далеч от нуждите на културните индустрии.
Критиците могат да твърдят, че културата е лукс във времена като тези, но въпреки това гражданите на ЕС явно я ценят. Строгата карантина хората прекараха в гледане на телевизионни и онлайн предавания, коментира Тере Бадия, генерален секретар на „Култура на Европа“.
„Културата е основна част от европейския проект“, казва Бадия. „Това не е просто нещо, което ни свързва. Опитайте се да си представите държава без никаква култура - какво би останало от нея?“, допълва той.