Starbucks заяви, че глобалните ѝ продажби в нейни обекти, отворени от поне година, са се свили с 10% през второто тримесечие в резултат на кризата с коронавируса. Това е първото понижение на този показател на компанията от близо 11 години, пише Wall Street Journal.
Кафе гигантът заяви, че очаква влиянието на пандемията да бъде дори още по-голямо през текущото тримесечие и да продължи да оказва натиск върху бизнеса ѝ и по-късно през годината.
Базираната в Сиатъл компания твърди, че очаква ефектът от коронавируса да е временен и бизнесът ѝ да се възстанови. Starbucks обаче отказа да даде прогноза за фискалната година.
Компанията заяви, че спира обратното изкупуване на акции и намалява разходите, които може да отложи. Тя ще продължи да плаща тримесечни дивиденти.
Американският гигант взе едни от най-сериозните мерки сред компаниите от ресторантьорския бизнес, за да предпази служителите и клиентите си от Covid-19. Тя беше една от първите вериги в САЩ, които ограничиха храненето в заведенията си, като успя да прехвърли почти всичките си продажби към доставките и „drive-through” – опцията за покупка при преминаване с кола през посочено за целта място в търговския обект. Освен това компанията плаща на служителите от заведенията си, които са под карантина, и даде компенсация на онези, които трябва да останат в домовете си за 30 дни, вместо да ходят на работа.
Тези мерки си имат и цена. Starbucks твърди, че пандемията е намалила печалбата ѝ в Северна и Южна Америка с 450 млн. долара, тъй като е загубила доста продажби, похарчила е значителни суми за предпазни материали и е увеличила заплатите на служителите си. Коригираната печалба на акция на Starbucks, която не включва непредвидените разходи, в това число и допълнителното заплащане, е достигнала 32 цента на акция. Анализаторите, анкетирани от FactSet, очакваха тя да е 34 цента на акция.
„Финансовият ефект от Covid-19 е много съществен“, коментира главният финансов фиректор Патрик Грисмърт.
Цената на акциите на Starbucks се понижи с 1% до 78 долара.
Близо 50% от заведенията на Starbucks в Съединените щати са затворени. Другите продължават да предлагат услугите си под някаква форма. Веригата планира да започне да отваря обектите си с променени услуги на 4 май, като около 90% от всичките 8870 локации на компанията ще трябва да заработят до началото на юни. Starbucks обяви, че ще продължи да плаща на служителите си допълнителни 3 долара на час до края на май.
Спадът на приходите от обектите на Starbucks, отворени от поне година, слагат край на 41 последователни тримесечия на глобален растеж. Този показател се е свивал последно по време на рецесията през 2009 г.
Компанията отчете 28 цента печалба на акция и 328 млн. долара обща печалба. Глобалните приходи за второто тримесечие, което приключи през март, достигнаха 6 млрд. долара, или с 5% по-малко спрямо предходната година. Анализаторите очакваха 5,9 млрд. долара приходи от продажби и 8,5% понижение на приходите от обектите, отворени от поне 13 месеца.