Очакват се сериозни икономически и социални предизвикателства и пред бирената индустрия, като най-важният приоритет е запазването на трудовата заетост в сектора. Браншът вече отчита неблагоприятното въздействие на директно загубените 20% от бирения пазар в страната, поради затворените заведения за обществено хранене. Към това трябва да се прибави и намаляването на продажбите през магазинната мрежа. Това става ясно от анализ на Съюза на пивоварите в България (СПБ), изпратен до медиите.
Според пивоварите между 35% и 40% от заетите в бранша служители работят директно и индиректно за хотели, ресторанти, кафенета, които са затворени заради наложените противоепидемични мерки от страна на правителството.
От съюза цитират данни на НОИ, според които В България през миналата година в производството на пиво и малц са били заети 2150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците – над 9000 души. Заедно със заетите лица в хотели, ресторанти, кафенета и магазинната мрежа, работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната общо са около 34 700.
„Ежегодно в обучението и квалификацията на човешките ресурси членовете на Съюза на пивоварите в България инвестират близо 8 млн. лева. Статистиката на НОИ за последните 15 години показва, че пивоварната промишленост осигурява най-високи доходи на служителите си спрямо други сектори на хранително-вкусовата индустрия и ежегодно е сред първите 10 икономически дейности с най-високи средни осигурителни доходи в страната“, коментират от бранша.
Според най-новото изследване на Europe Economics добавената стойност на пивоварната индустрия в България се изчислява на 225 млн. евро, а общо приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро. Анализът на данните от изследването показват, че ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г., които са едни от най-ниските за последните 20 години, то спадът в добавената стойност на сектора се изчисляват на около 26%. В приходите на бранша за бюджета намалението ще бъде поне с 10-15%, а работните места в секторите на доставчиците и клиентите ще са минимум с 25% по-малко.
б1
Наблюдаваните в бранша тенденции, породени през последния месец от кризисната ситуация с Covid-19, характеризират не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но и на целия общоевропейски бирен бранш. Ето защо „Пивоварите на Европа” изпратиха отворено писмо до европейските институции, информирайки ги за отрицателните ефекти, които кризата с корона вируса нанася на сектора във всички страни на ЕС, обясняват от СПБ.
Според данните за пивоварния сектор в ЕС, както и у нас, най-тежко на индустрията се отразява повсеместното затваряне и спиране на продажбите на т.нар „студен пазар”, т.е замразяването на работата на хотели, ресторанти, кафенета. В европейски мащаб това означава моментална загуба на 35% от бирения пазар. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставки – от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел – през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията. Въпреки очакваната силна стагнация в бирения бранш, пивоварите са единодушни в твърдата си подкрепа към предприетите от правителствата на страните от ЕС мерки за ограничаване разпространението на Covid-19 и запазването здравето и живота на хората.
б2
Според изследването на Europe Economics за страните от ЕС през 2018 г. бирената индустрия общо е осигурила 2,3 милиона работни места. От производството и продажбите на бира общо в страните членки на общността, са събрани данъчни приходи в размер на 44 милиарда евро. Най-големият положителен ефект на пивоварния бранш е върху развитието на сектора на хотели, ресторани, кафенета с неговите около 2 милиона обекта, повечето от които са малки, средни и микро предприятия.
В ЕС през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира 1/3 от произвежданата бира, но стойността на тези продажби представлява 65% от целия бирен пазар и възлиза на 76,1 милиарда евро (спрямо 41,3 милиарда евро за търговията на дребно през магазинната мрежа).
преди 4 години Единственото важно качество на бирата е, че с нея можеш да се нарежеш евтино. Питайте всички истински пиячи, ще ви кажат същото. Ако някой търси вкус, аромат, цвят и не знам още какво, значи е сбъркал напитката. Моля, снобите да си гледат виното и да не се месят н неща, които не разбират. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Може би е въпрос на вкус, аз нямам по-любима напитка(алкохолна) от бирата.Проблема с всички компромиси, които се правят с качество и технология на производство на масовия продукт (от поне 15-ина години по мои наблюдения), съм си го решил с пиво-варене за лични нужди :)Не е ядрена физика, една варка се прави за 5-6 часа, има он-*** магазини от където си пазариш съставките(малц, хмел, дрожди), в нета има тонове инфо, форуми, демонстративни клипчета и т.н. Забавно е, имаш огромно поле за комбинации и експерименти и ... след 20-30 дена пиеш истинска бира :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Бираджиите и по-специално големите тарикати да махнат царевицата от бирата си. Също не разбирам какво е това "хмелови продукти", а не хмел...защо? Бирата е принципно надценена напитка (особено масовата) и това в момента се вижда прекрасно. Извън кризата се купуваше доста, но ниското качество особено в комбинация с цена като на останалите е губеща в дългосрочен план. отговор Сигнализирай за неуместен коментар