Карантината в Италия във връзка с коронавируса изправя индустрията за луксозни стоки пред изпитание как да държи фабриките си отворени, докато въвежда мерки за безопасност в опит за справяне с разпространението на вируса COVID-19, пише Wall Street Journal.
Производителите в индустрията за луксозни стоки - от гиганти като LVMH Moet Hennessy Louis Vutton и Prada до по-малки ателиета, продаващи по света, предлагат на служителите си защитни материали, затварят заведенията в работните си пространства и предупреждават работниците да пазят дистанция едни от други.
Заповедта на италианското правителство от този понеделник забранява пътуванията и публичните събирания в страната, но включва изключения, за да могат бизнес активностите да продължат.
Въпреки че избухването на епидемията в Китай засегна сериозно търсенето на луксозни продукти, бумът на случаите в Италия сега е изпитание за това колко от тези продукти могат да се произвеждат при подобна криза. Бизнесът с луксозни стоки е една от индустриите, които през последните години дадоха тласък на производството в Италия.
Просто да се каже на служителите да работят от вкъщи и да избягват физически контакт е трудно в една индустрия, в чието сърце стоят ателиета, в които заедно работят различни творци. Спирането на всичко това ще бъде огромен удар за италианската икономика.
Компаниите за луксозни стоки имат десетки хиляди служители и са сред най-големите износители от страната.
“От производствената страна работата от дистанция не е възможна, така че е въпрос на управление на риска чрез ограничаване на контактите между хората”, твърди Матео Лунели, председател на Altagamma, която представлява италианската индустрия за луксозни стоки.
Големи фирми като EssilorLuxottica, която прави очила за луксозни марки като Persol и Bulgari, както и Oakley и Ray-Ban, продължават да действат в заводите си в Италия. Louis Vuitton, която е собственост на LVMH, остави завода си за обувки в района на Венеция отворен, въпреки че именно там е огнището на заразата в Италия.
Други са притеснени, че правителството може да наложи още по-строга карантина, без изключения на бизнеса. Това помогна на Китай да овладее кризата в Ухан, откъдето тръгна коронавирусът, преди да се разпространи по целия свят.
“Опасявам се, че може да се подценява това, което трябва да се направи, за да овладее проблемът”, коментира Лука Солка, анализатор на пазара на луксозни стоки в Bernstein. “Рискът е, че правителството може да въведе още по-драконови мерки, по подобен начин, по който китайците въведоха в Ухан”.
Pelletteria Graziella, доставчик на продукти от кожа, намиращ се в близост до Венеция, предприе редица стъпки, за да задържи вируса извън завода си, докато продължава производството. Заплахата стои пред прага ѝ от няколко седмици, откакто в региона се появиха стотици случаи.
Сега 50-те души на мястото носят маски, докато работят. Миналата седмица заводът е инсталирал филтри за пречистване на въздуха. В началото на работния ден се мери температурата на всеки от служителите. Шофьорите, занимаващи се с доставките до ателието, нямат право да слизат от превозните средства на мястото.
“Малко е тъжно да се види, но можете да разберете, че това е трудна ситуация”, коментира Давиде Зампиери, координатор развитие и производство в компанията, която прави доставки за луксозни марки като Bottega Veneta и Dries Van Noten. Фирмата обмисля и затварянето на завода за поне седмица и разчита на мрежата си от външни работници. “Това е нашият план Б”, коментира Зампиери.
Компанията е под натиск да изпълни поръчките си преди коронавирусът да се разпространи из Италия. Следващият кръг от поръчки все пак вероятно ще покаже голям спад, тъй като купувачите на луксозни стоки по света свиват разходите си по време на епидемията.
Същевременно в близост до Флоренция производителите на кожени стоки все още работят както обичайно. Регионът засега е отделен от по-сериозната епидемия, концентрирана на север до Милано и Венеция.