Имейл от Андер Мендес пристига в 4,45 ч. сутринта. „Истината е, че сме претоварени от работа“, пише в него младият основател. „Не очаквахме да се окажем в такава голяма бъркотия и не бяхме много подготвени за целия този натиск“. Това, което държи 24-годишният мениджър буден по цели нощи, е спор с германския сладкарски гигант Haribo, който намери място в емисиите и заглавните страници на редица медии по целия свят.
Haribo се сблъска със стартъпа, който Мендес основава с двама приятели преди година. Ositos & Co продава златни мечета („ositos de oro“ на испански) с алкохол. Тримата основатели са се натъкнали на идеята по време на купон. „Смешно ни беше да комбинираме дъвчащите мечета, които обичахме като деца, с алкохол, с който празнувахме толкова много партита, когато бяхме малки“, казва Мендес.
„Започнахме го като на шега и направихме сместа вкъщи, но след това толкова много хора поискаха да им дадем малко, че от това се роди бизнес идея“. Основателите сега продават мечетата с 15% алкохолно съдържание в испански барове и в интернет. Те се предлагат например като Whiskey Cola или Tequila Limon.
Бащата на всички дъвчащи мечета, Haribo, не намери нищо смешно в начинанието и написа дълго писмо до тримата основатели преди няколко седмици. „За да защити регистрираната си търговска марка, Haribo е започнал съдебни производства срещу испанската компания Ositos & Co. в тези случаи“, казва Haribo пред Handelsblatt.
Според германската компания съществува риск алкохолните мечета, които Мендес продава само на възрастни, да бъдат объркани с оригинала. Но „за нас децата и насладата от алкохола са фундаментално взаимно изключващи се неща“, казва германският производител.
В писмото Haribo призовава Мендес, наред с други неща, да спре да продава мечетата си, съдържащи алкохол, да унищожи вече произведените количества и да свали уебсайта. Въпреки че битката с гигант като Haribo го плаши, младежът не иска да се предава веднага.
Мендес е наел адвокат в Билбао и е оставил да изтече ултиматумът, който Haribo му е поставил. „Все още не се е случило нищо“, казва той. „Но ние с нетърпение чакаме пощальона всеки ден“.
Междувременно шумът около спора между Давид и Голиат е добре дошла, безплатна реклама за младата стартираща компания. Дори „Bangkok Post“ съобщава за „пияните дъвчащи мечета“, на които „ Haribo показва зъбите си“. Мендес признава: „В шумотевицата всъщност има нещо положително, защото много хора ни познават сега. И мнозина ни подкрепят“.
Всеки ден той получавал над 100 имейла от хора, които го насърчават и го призовават да не се отказва. „Имейлите са главно от Германия, но също и от Испания и някои от САЩ“. Например студенти по право му предлагат подкрепа с правни въпроси в борбата срещу германската група.
Експертите смятат, че е правилно Haribo да предприеме действия срещу Ositos. „Испанският стартъп се сблъска с голям маркетингов шанс и съзнателно се възползва от популярността на златните мечки на Haribo“, казва Алики Бусе, юрист по право на интелектуалната собственост. „Това е катастрофа за имиджа на Haribo, защото съществува голям риск от объркване“.
„Да бъде асоцииран със силноалкохолно съдържание е от вреда за богатата на традиции марка, която е насочена предимно към деца и юноши. За Ositos & Co. би било лесно да променят формата на своя продукт. Те вече са привлекли общественото внимание“, казва адвокатът.
Бизнес идеята не създаде проблеми само с Haribo. Първоначалният успех на алкохолните сладкории привлече вниманието и на политиците. Ositos с петте си различни вкуса - включително джин с ягоди или ром с ананас - спечели високо дотирана награда за иновации от баската общност Getxo.
Това предизвика политическа дискусия: „аргументът беше, че публичните пари не трябва да подкрепят проекти, които насърчават алкохолизма", обяснява Мендес и твърди: „Ние изобщо не правим това“.
Ositos & Co не е първият стартъп, който бившият студент по електротехника основава. През 2017 г. той беше един от инициаторите на Platos Hola - стартъп, който продава чинии с много малки вдлъбнатини, които улавят мазнината от храната, което се използва толкова щедро в Испания, и по този начин - както обещава компанията - помага да се яде нискокалорична храна. Мендес също стартира и организира стартъп кампус в региона на Бискай през 2018 година.
Що се отнася до спора с Haribo, той се надявал групата да се задоволи със заплашителното писмо, ако види, че испанците не изпадат в страхопочитание. „Ако наистина предприемат по-нататъшни стъпки, ние не знаем какво да правим“, казва Мендес. „Във всеки случай нямаме пари за правен спор с многонационална компания“, признава младият испанец.