През последната година глобалният бизнес с диаманти отново загуби скорост. Търсенето на скъпоценните камъни намаля през първите три тримесечия на 2019 г.
Сред основните причини са опасенията на потребителите от рецесия и търговската война между Китай и САЩ, става ясно от проучване на консултантската служба за управление Bain & Company и Antwerp World Diamond Center (AWDC).
За годината като цяло глобалните продажби на диамантени бижута вероятно са намалели с два процента, което се дължи главно на спадовете на основния пазар в САЩ. Американците не са склонни да купуват диаманти, защото доверието в икономическото развитие се свива. Отделно и по-малко склонни да пазаруват туристи от Китай са дошли в САЩ.
Не на последно място, допълнителните мита в размер на 15 процента от септември 2019 г. оскъпиха китайските бижута. Това потисна традиционно силния коледен бизнес.
Търговският конфликт с Китай също е оказал отрицателно въздействие върху поведението на купувачите. Според Bain само европейският пазар остава до голяма степен постоянен.
Продажбите на необработени диаманти вероятно са пострадали значително повече през 2019 г. Bain очаква спад в продажбите с до една четвърт. Свръхкапацитетът, който бе генериран през 2017 г. в очакване на продължителен бум, продължи да бъде предизвикателство за операторите на мини. Оттогава те намаляват добива на необработени камъни, но това не спря пропадането на цените на всички етапи на обработката. Според проучването, преработвателите, които режат, смилат и полират грубите диаманти, също трябва да се справят с спад в продажбите от 10 до 15 процента през 2019 г.
Признаци на възстановяване
Според Bain настоящите проблеми вероятно ще продължат да се отразяват и през 2020 г.
Независимо от това, De Beers отчита ръст на продажбите през януари. Най-големият производител и търговец на диаманти в света предлага своите скъпоценни камъни на избрани търговци десет пъти годишно в столицата на Ботсвана Габороне. Компанията продаде диаманти за 545 млн. долара в първия ден на продажбата тази година в сравнение с продажби за 500 млн. долара през предходната година.
Главният изпълнителен директор на De Beers Брус Клийвър казва: „Търсенето на необработени диаманти се повиши в началото на 2020 г., след като в края на годината бяха продадени партиди, както обикновено, а сега запасите трябва да бъдат възстановени“. Ако тенденцията продължи, експертите виждат в това знак за възстановяване.
В дългосрочен план партньорът в Bain Оливър Меркел също очаква по-стабилно развитие на диамантените бижута: „Паралелно с целия луксозен сектор бизнесът с дизайнерските бижута се разраства във високия едноцифрен диапазон дори в сегашната трудна ситуация“. Особено в несигурни времена, висококачествените продукти, като диамантите, биха се разглеждали като трайни стойности, докато интересът към немаркови и опростени бижута намалява, казва още той.


ПП-ДБ искат да свалят охраната на депутатите и изцяло машинно гласуване
Бой в месарски магазин във Варна заради... предреждане
Дрешки, играчки, храна - с какви подаръци зарадваха кученцата от приюта в Каменар?
Туристическият сезон във Варна е застрашен
Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Тейлър: Великобритания търси опита на американските VC
Тейлър: Великобритания е много силна в AI, финтех
Малко е трудно да се строят центрове за данни
Богати европейци ще могат да вземат заеми срещу луксозни автомобили
П. Димитров: Не очаквам да бъде приет нов бюджет до юни
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
Леонардо ди Каприо разкри защо не иска да режисира филми
Трамвай и автобус се удариха на "Ситняково"
Политолози: Радев трябва само да се появи на бял кон
Сашо Андреев със "Златен пояс": Новата награда е стимул