Бизнесът на Pandora в Китай е в застой, съобщи производителят на бижута във вторник, след като коронавирусът принуди компанията да затвори около една трета от своите магазини на един от топ пазарите си.
Предупреждението е едно от най-силните досега от компания, оперираща в Китай, където повече от 400 души са загинали от коронавируса, хиляди са заразени и голяма част от населението остава по домовете си.
Китай е най-големият пазар на луксозни стоки в света, а Pandora осъществява около 10% от годишните си продажби благодарение на Хонконг, Китай и техните туристи.
Главният изпълнителен директор Александър Лацик описа ситуацията като „безпрецедентен“ спад на бизнеса, съобщава Ройтерс. Pandora е затворила 70 от своите 240 магазина в Китай по нареждане на правителството, а в останалите, които се намират най-вече в търговски центрове, трафикът на клиентите е „почти никакъв“, заяви той.
През десетилетието до 2017 г. продажбите на Pandora нараснаха повече от 10 пъти, намирайки ниша между по-евтините аксесоари в магазини като H&M и по-скъпите бижута, предлагани от брандове като Tiffany & Co.
Но наскоро липсата на иновации и прекомерните усилия да запълва нишата между масовия и луксозния пазар доведоха до пасивност както от страна на купувачите, така и инвеститорите.
Pandora очаква органичните продажби да паднат с между 3% и 6% през тази година, което е подобрение в сравнение с миналогодишния спад от 8%. От компанията очакват маржът на оперативната печалба, с изключение на разходите за преструктуриране, да бъде над 23%, за разлика от 26,8% през 2019 г.
Но тези прогнози не отчитат въздействието на коронавируса в Китай, където производителят на бижута така или иначе се изпитва трудности да привлече купувачите. Според главния изпълнителен директор марката не е добре позиционирана в Китай.
Лацик, който застана начело на Pandora през април, заяви, че планът за връщане на компанията към растеж е довел до повече клиенти в световен мащаб през четвъртото тримесечие. Ключови пазари като Италия, Франция и Германия се представиха особено добре. Но е твърде рано да се каже дали компанията може да се върне към ръст на продажбите през 2021 г., каза още той.
Оперативната печалба за четвъртото тримесечие, без разходите за преструктуриране, е 2,81 млрд. датски крони (416 млн. долара) - над средната прогноза за 2,75 млрд. крони, според анкета, съставена от Pandora и включваща 16 анализатори.
Акциите на Pandora, търгувани на борсата в Копенхаген, поевтиняват с 2,29% минути след 16 ч.