Sainsbury's обеща да намали въглеродните си емисии до нула през следващите 20 години. Веригата супермаркети, която е втората по големина във Великобритания, заяви, че ще вложи 1 млрд. паунда, за да достигне целта си, съобщава BBC.
Но въпреки че целта за 2040 г. поставя Sainsbury's пред конкурентите й, критиците отбелязаха, че намеренията на компанията все още не се отнасят до мрежата за доставки на супермаркета, която генерира по-голямата част от емисиите й.
В момента Sainsbury's произвежда един милион тона въглерод всяка година, въпреки че супермаркетът заяви, че цифрата е спаднала с една трета през последните 15 години.
През следващите две десетилетия ot Sainsbury's ще похарчат средно по 50 млн. паунда годишно в опит да преобразуват някои от своите превозни средства в такива, използващи алтернативно гориво, както и за да препроектират магазините си така, че да бъдат по-енергийно ефективни.
Главният изпълнителен директор Майк Коуп заяви, че търговецът на дребно ще се свърже със своите доставчици, за да гарантира, че те също изпълняват своята роля.
На въпрос дали ще се отрази добре на ограничаването на въглеродните емисии, ако Sainsbury's продaва повече продукция от Обединеното кралство вместо храна от чужбина, той отговори: „Трябва да намерим баланс по отношение на хранителните мили“. По-екологично е да отглеждаме продукти в среда, която е подходяща за тези продукти, добави Коуп.
Приемането на този план е едно от последните му действия като ръководител на Sainsbury's. Миналата седмица Коуп обяви, че ще се оттегли през май. „Ние се ангажираме да намалим собствените си въглеродни емисии и да станем въглеродно неутрални до 2040 г., десет години преди целите на правителството, защото 2050 г. не е достатъчно скоро", каза още той.
Според него през последното десетилетие веригата е похарчила 260 милиона британски лири за мерки като енергийно ефективно осветление и охлаждане. Крайният срок за 2040 г. е насочен към емисиите, които Sainsbury's директно контролира като отопление и осветление.
Докато правителствата се борят да постигнат амбициите си, свързани с изменението на климата, много предприятия привеждат думите в действие. Дори се наблюдава конкуренция между компаниите в това отношение. Обещанието на Sainsbury's за нулеви нетни емисии до 2040 г. например изпреварва с цяло десетилетие целта на Tesco. Но планът не е толкова впечатляващ, колкото изглежда, защото засега целта на Sainsbury's се отнася само за собствените й емисии, а не до много по-високите емисии, които произвеждат доставчиците на веригата.
От компанията имат и цел, свързана с водата. Sainsbury's заяви, че ще намали потреблението на вода чрез събиране на дъждовна вода от покривите, пречистване на водата от автомивки и други подобни практики.
Но най-радикална е инициативата й да намали наполовина пластмасовите опаковки до 2025 г., което се възприема като много амбициозна цел. Експертите обаче предупреждават, че в бързината си да забранят пластмасата компаниите не трябва да използват заместители, които са още по-вредни за планетата.
„Супермаркетите оказват огромно влияние върху нашите лични въглеродни отпечатъци, така че колкото повече могат да направят, за да възприемат и насърчават по-екологичния начин на живот, толкова по-добре за всички нас“, коментира Майк Чайлдс от „Приятели на Земята“.
Конкурентите от Tesco заявиха, че планират да постигнат нулеви емиции до 2050 г. - 10 години по-късно от целта на Sainsbury's. Въпреки това компанията е поставила цели и за своите доставчици, изискващи те да намалят въглеродните сиемисии със 7% през тази година.