Л. Брайънт младши, изпълнителен директор в застрахователна компания в Сейнт Луис, печели на търг преди шест години уличен пейзаж на Герхард Рихтер на стойност 37 млн. долара в нюйоркската търговска зала на Sotheby’s.
Тогава Брайънт все още не го знае, но към онзи момент той вече е страдал от заболяването Алцхаймер и всъщност не е имал пари, за да плати за „Катедралния площад, Милано“, създадена през 1968 г. Колекционерът и неговата съпруга Бетина Брайънт е трябвало да вземат няколко заема, включително един, обезпечен от 13 творби на художници като Елсуърт Кели и Джаспър Джоунс. Те са получили и аванс от Christie's.
В наши дни светът на изкуството е обхванат от притеснения, че случаи като този на Брайънт могат да се окажат преломна точка за банките и кредитополучателите на фона на все по-плахия пазар в сектора, пише Wall Street Journal.
Фондовете на семейството, оценени в един момент на над 300 млн. долара, представляват една от най-големите частни колекции на следвоенното американско и германско изкуство в света. Но те са обременени с кредити на стойност над 90 млн долара, които 77-годишния мистър Брайънт вече не може да изплаща. Тези кредити са обезпечени с предмети на изкуството, които са част от колекцията на Брайънт.
52-годишната му съпруга прави всичко възможно, за да извършва месечни лихвени плащания на обща стойност около 300 хил. долара. Миналата година тя е продала вакационния им дом в Индиън Уелс, Калифорния, и се опитва да се сдобие с възможно най-голям доход от винарната, която семейството притежава в долината Напа.
Според нея те разполагат с "повече от адекватни активи", за да изпълнят финансовите си задължения, надявайки се колекцията, която съпругът й е събирал в продължение на години, да се запази до голяма степен ненарушена. И все пак творби от групата са обявени за продажба на панаири на изкуствата тази есен.
В днешно време обезпечените с изкуство заеми стават все по-големи и по-рискови за колекционерите, тъй като пазарът започна да се свива. Американските колекционери залагат произведенията, които притежават, за да взимат кредити на стойност до 24 млрд. долара. Тази сума е над два пъти повече в сравнение с десетилетие по-рано, сочат последните данни, събрани от консултантската компания Deloitte и ArtTactic, компания за аукционни бази данни.
Някои заможни кредитополучатели използват изкуството, което притежават, като спестовна касичка, за да финансират разходите си за живот. Други ползват заемите, за да купуват повече изкуство.
След четиригодишен възход глобалният пазар на изкуство започна да се забавя, като стойността на продажбите е спаднала с 22% на търговете на Christie’s през първите шест месеца на 2019 г. в сравнение със същия период на миналата година.
Според експертите може да се наложи колекционерите да продават произведения на по-ниска стойност, за да изплащат заемите си, или да добавят повече бройки към обезпеченията си. В противен случай те биха могли да изгубят произведенията на изкуството, които притежават.
Кредиторите обикновено отпускат заем до половината от стойността на произведението, но някои от тях вече не процедират по този начин. Мичъл Зукърман, който започва отпускането на средства за изкуство в Sotheby’s през 1988 г., казва, че ако днес бъде помолен да даде заем срещу творба на Анди Уорхол за 80 млн. долара, най-големият заем, който би дал, е 20 млн. долара.
Десетилетия наред Л. Брайънт управлява риска, свързан с изкуството, по-добре от всекиго, споделят негови приятели. Той е дарил поне 16 произведения на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк, където има галерия, която носи неговото име, както и още 16 на Музея на изкуствата в Сейнт Луис. Брайънт е собственик на творба на Пикасо от 1932 г. и на Джексън Полък от 1949 г., както и на произведения на Рейчъл Уайтърд, Брайс Мардън и Луиз Буржоа.
„Дон винаги казваше:„ Защо да държа пари в банката, когато мога да ги използвам, за да получа повече изкуство? “, споделя съпругата му пред Wall Street Journal.
В момента Брайънт, който вече страда от напреднала фаза на болестта Алцхаймер, може да бъде намерен в уединения си дом в Калифорния, заобиколен с част от изкуството, което е събирал през целия си живот.