Само за шест години 25-годишният Ритеш Агарвал се превръща в един от най-младите милиардери в Индия.
На 19 години той основава компанията OYO в град Гургаон. Сега, на 25 години, предприемачът се стреми към разрастване на бранда в световен мащаб, планирайки да разшири своята империя в САЩ.
Индия е най-големият пазар на OYO с 18 000 обекта, а присъствието ѝ в Китай води до нейния скоростен растеж, като в крайна сметка компанията на Агарвал може да се похвали с 13 000 хотела в 338 китайски града. Логото на OYO може да бъде видяно и в хотели в Обединеното кралство, Индонезия, Филипините и Обединените арабски емирства (ОАЕ).
САЩ обаче е мястото, в което Аргавал вижда следващата голяма възможност за развитие на своя бизнес.
„САЩ са един от най-големите пазари за хотелиерския бизнес както по отношение на вътрешния, така и на международния туризъм, и затова предлага огромна възможност за нас“, споделя Агарвал пред CNN.
Компанията разполага с 200 обекта на територията на САЩ, но Агарвал иска още. През август OYO закупи 657-стайния хотел Hooters Casino в Невада, като той е преименуван на OYO Hotel & Casino Las Vegas.
Въпреки закупуването на Hooters Hotel, това не е начинът, по който OYO обикновено развива своята дейност. В голямото си портфолио от хотели по света само два обекта са собственост на компанията. Останалите са управлявани на принципа на франчайз или са места, където OYO наема хотела от собственик.
Така неговите партньори стават „филиали“, които запазват собствеността върху хотела, докато OYO осигурява управлението, брандирането и еднаквото обслужване и гарантира по-висока степен на заетост. Компанията начислява на филиалите такса за тези услуги - обикновено процент от брутната печалба на хотела.
Всеки хотел е с логото на OYO. Цените на стаите варират между 15 и 150 долара на нощ, като 30 долара е средната цена за стая.
Първоначално OYO се появява през 2012 г. като онлайн услуга, наречена Oravel Travel.
„Това беше като концепцията на Airbnb“, казва Беджул Сомая, партньор в дружеството за рисков капитал Lightspeed Venture Partners. Според него това не е правилният модел за Индия. "Моделът на икономиката на споделяне е предизвикателство в Индия поради несъответствие в качеството и безопасността", пояснява Сомая.
Той предлага по-добър подход - да се намери начин да се стандартизира и надгради предлагането на стаи и това да се случва под една и съща марка. Когато се срещат, Агарвал му споделя за идеята OYO Rooms, бизнес, който стартира през 2013 г. и който се занимава точно с това.
В началото OYO е уебсайт, който предлага опис на хотелски стаи в цяла Индия със стандартизирани удобства като безплатен WiFi, телевизори с плосък екран, качествено спално бельо и качествени тоалетни принадлежности.
Lightspeed Ventures харесва идеята и става един от първите инвеститори, влагайки в OYO 600 000 долара начален капитал. До 2016 г. OYO разширява бизнес модела си. Вместо само да актуализира и препродава наличните хотелски стаи, OYO ребрандира хотелите изцяло и се сдобива с филиали чрез франчайз и лизингови договори.
В момента компанията оперира с над 35 000 хотела в 800 града и в тях работят 20 000 души, половината от които са в Индия. Агарвал отказа да оповести приходите на компанията, но заяви, че тя все още не е печеливша.
OYO, чиито други инвеститори са SoftBank, Sequoia Capital India, Airbnb и Greenoaks Capital, се оценява на 10 млрд. долара.
През октомври компанията набра още 1,5 млрд. долара, като част от тях включват инвестицията от 700 млн. долара на Агарвал, който сега притежава 30% от компанията.
Младият милиардер купи също и съществуващи акции на стойност 1,3 млрд. долара от инвеститорите Lightspeed Venture Partners и Sequoia Capital.
Агарвал признава, че има още много да учи.
"Аз съм само на 25, но имам късмета да бъда заобиколен от едни от най-добрите таланти и лидери, които ме подтикват да се справям по-добре", каза той. "Винаги съм вярвал в голямата картина и се целех високо. Ще продължа да се опитвам.", споделя още той.