Три от най-големите европейски компании за потребителски стоки сигнализираха за забавяне на търсенето в Китай, съобщава Bloomberg.
Френската компания за спиртни напитки Pernod Ricard заяви, че растежът на компанията в Китай се е забавил до 6% през последните три месеца, по-малко от една четвърт спрямо година по-рано.
Nestle заяви, че продажбите в страната са без промяна за първите девет месеца, докато Unilever съобщи, че бизнесът там "забави малко ход" през последното тримесечие.
Цената на акциите на Pernod Ricard спадна с 3,3% на борсата в Париж, на Nestle - с 1.6%, а при Unilever промяната беше съвсем малка.
Последните актуализации добавят въпроси относно перспективите пред чуждестранните марки на най-динамичния потребителски пазар в света.
Китай посочи, че тази година растежът може да бъде най-бавният, тъй като страната се бори с предизвикателства като търговската война със САЩ, избухването на африканска чума по свинете и продемократичните протести в Хонконг.
Въпреки че Китай се надяваше, че местните потребители ще компенсират и ще намалят зависимостта на нацията от износа, тенденциите показват съкращаване на разходите, тъй като доверието намалява.
Продажбата на стоки като автомобили и домакински уреди също забави своя темп на растеж, а компании като Haier Electronics Group Co. и Henkel AG, която прави козметика и лепила, отбелязаха по-слабо търсене и при по-малоразмерните покупки.
Pernod Ricard сподели, че в някои барове и ресторанти в Китай се наблюдава занижено търсене на алкохолни напитки, въпреки че е рано да се правят прогнози. Реалният показател ще бъде продажбата на спиртни напитки по време на китайската Нова година в края на януари, казва главният изпълнителен директор Александър Рикар.
През третото тримесечие продажбите на Unilever на развитите пазари падат с 0,1% , като се наблюдава отклонение на потребителите от големите марки и насочването им към по-малки брандове, предлагащи продукти със занаятчийска стойност.
За луксозната индустрия, включително първокласни напитки, модни стоки и чанти от висок клас, Китай е основният двигател на растежа. Тук сигналите са смесени, като миналата седмица LVMH - собственикът на Louis Vuitton и Dom Perignon - отчете добър растеж въпреки спада в Хонконг.
Nestle съобщава за категории като бебешка храна, които са забавили растежа си до едноцифрено число. Ражданията в Китай отчитат спад след кратък бум преди няколко години поради политика на облекчения при отглеждането само на едно дете в семейството.
Общите продажби на най-добрите 100 търговци на дребно в страната, включително гиганти като Alibaba, намаляват, според данни на Capital Economics. И дори по време на Златната седмица в Китай по-рано този месец годишният растеж на вътрешния туризъм е по-малък, отколкото година по-рано.