Търговската война взема своя дан и от Apple Inc., показва ново проучване на китайските потребителски нагласи.
Американската компания се срина до №24 в годишния доклад за най-добрите марки в Китай, понижавайки се от 11-о място преди година. През 2017 г., преди да започне търговската война, Apple беше пета в тази класация. Междувременно най-големият местен конкурент на Apple, Huawei Technologies Co., се изкачи с две места нагоре и зае второто място, като е изместен само от китайската услуга за разплащания Alipay.
Разбъркването в класацията е знак за нарастващото предизвикателство, с което се сблъскват американските брандове през втората година от търговската война на Доналд Тръмп с китайския му колега Си Дзинпин. Резултатите от проучването показват, че китайските потребители стават все по-хладни към някои американски марки, особено след като финансовият директор на Huawei Мън Уанжоу бе арестувана в Канада през миналата година по молба на правителството на САЩ.
Тръмп последва това със забрана на продуктите на Huawei, което спомогна за увеличаване на местната подкрепа за компанията, базирана в Шънджън, твърди Джей Миликен, старши партньор в Хонконг на Prophet, консултантската компания, базирана в Сан Франциско, която е провела проучването сред 13 500 китайски потребителите.
„Има много национализъм в тази категория, защото китайските потребители интерпретираха случилото се с Huawei като атака срещу страната", каза той.
Патриотизмът спомогна за възхода и на други китайски марки. Производителят на спортно облекло Li Ning Co. за първи път проби в топ 40, класирайки се на 34-то място, само на две места зад пазарния лидер Nike Inc.
Наречен на своя основател, известната гимнастичка Ли Нинг, марката се възползва от националистическите настроения на много китайски потребители с пускането през миналата година на колекция на Седмицата на модата в Ню Йорк, в която бяха използвани националните цветове на Китай червено и жълто.
Тази година само две американски имена влизат в първата десетка - Android е трети, а Intel – на девето място. За сравнение – в проучването през 2017 година имаше 5 американски бранда.
За разлика от Apple, Android и Intel не трябва да се притесняват от това дали потребителите няма да се врекат във вярност на местните конкуренти, казва Миликен. Според него това обяснява защо те успяват да останат на високо място в класацията.
„Някои западни марки са толкова интегрирани в живота на китайските потребители, че почти са предразположени да не губят релевантност“, каза той. „Няма китайски алтернативи, така че тези брандове остават супер защитени.“
Геополитическото напрежение не е единственият проблем, с който Apple се сблъсква в Китай, най-големият му пазар след този в САЩ.
Докато Пекин се стреми да превърне страната в лидер при въвеждането на високоскоростните 5G мрежи, телефоните на Apple, дори новообявеният iPhone 11, не поддържат този най-нов стандарт за безжична връзка.
Проучването, което се провежда ежегодно, изисква китайските потребители в големите градове да класират 258 марки в 27 категории.