30 пълнометражни филма и шест сериала с общо 331 епизода са били произведени в България през 2018 г., сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). Пълнометражните филми са били с пет повече спрямо предходната година. От тях 29 са били предназначени за излъчване в кината, а един - за телевизията.
Миналата година са били произведени и 47 късометражни и среднометражни филма, от които 13 игрални, 28 документални и образователни и 6 анимационни, като броят им намалява с 34 спрямо 2017 г.
По-малко зрители и прожекции в кината
Миналата година кинозрителите у нас са намалели с 11,3%, а прожекциите също отбелязват спад с 2,1% в сравнение с предходната година. Над половината от прожектираните 8575 филма са били американски, следвани от европейските и българските, както и 676 от други страни.
В страната през 2018 г. са функционирали 69 кина, а киноекраните в тях са били 226, като броят им остава непроменен спрямо 2017 г. Мултиплексите са само 11, но въпреки това в тях са осъществени 61,6% от всички прожекции и 68,1% от посещенията.
Най-много кина има в Югозападна България – 22 със 173 хил. прожекции, посетени от 2,7 млн. зрители. В София функционират 16 кина със 101 екрана, в които са прожектирани 2722 филма.
Един телевизионен оператор по-малко
През 2018 г. в страната са функционирали 116 регистрирани и лицензирани български телевизионни оператора, което е с един по-малко в сравнение с предходната година. Телевизиите с наземно разпръскване и тези по кабел и сателит са излъчили програми с обща продължителност 742,8 хил. часа, или с 0,9% по-малко в сравнение с 2017 г.
Най-голям е бил делът на художествените предавания (игрални, телевизионни и видеофилми) със 166,2 хил. часа, а най-малък – на образователните предавания с 12 хил. часа. Общото времетраене на музикалните предавания е било 92,2 хил. часа, а на новините (бюлетини, коментари, спортни новини и прогнози за времето) - 72,1 хил. часа.
Миналата година в страната е имало и 83 регистрирани и лицензирани радиооператори, които са излъчили 727 хил. часа радиопредавания, което е спад с 0,5% в сравнение с 2017 г. Най-голям е делът на излъчените музикални предавания с 52,5%, следван от новините с 11,8%.