Филмовата индустрия обича аутсайдерите. Освен, разбираре се, когато става дума за Netflix, пише в свой анализ Bloomberg.
Наперените нови играчи като Netflix, Apple и Amazon Prime Video разтърсват бизнеса на киносалоните, превръщайки ги в идеални места за коктейли по време на тазгодишния CinemaCon, годишната сбирка на 3700 собственици на кина, директори от филмовата индустрия и журналисти от общо 80 страни. Събитието се проведе в Лас Вегас в началото на април.
Гостите му може да изпият по напитка или две в Ceasar’s Palace, където се провежда тази година. Стриймингът обаче прави животът им далеч по-сложен. Той стана толкова успешен, че заплашва да отнеме екслузивните права на кината да показват популярни филми в ключовите първи месеци след премиерата.
Може би малко алкохол би размил нещата.
От 2014 г. световните приходи от стрийминга нарастват средно с 28 на сто годишно, в сравнение със средния ръст от 3% на боксофиса, сочат данни на Bloomberg Intelligence.
Повече американци стриймват, отколкото си плащат за кабелна телевизия. Освен това прекарват около половината от времето, което отделят за медии, в дигитални платформи от този тип, твърди Американската филмова асоциация.
На помощ се задават блокбъстърите, поне засега.
“Рекордна година”
“Смята, че това ще бъде рекордна година за Imax”, коментира Рич Гелфънд, главен изпълнителен директор на Imax. “Създават се блокбъстъри, които са сред най-привлекателните, които съм виждал през 25-те години, в които съм тук”.
Блясъкът на Отмъстителите, Спайдърмен, Годзила и други, които са планирани за тази година, заедно със Симба и Нала, Жокерът и Пениуайз, са само временно решение за кината. Студиата спряха да флиртуват със стрийминг услугите и започнаха да действат.
Нови услуги от Walt Disney, Comcast и AT&T, която придоби Warner Bros., ще се конкурират с Apple. Производителят на iPhone обяви миналия месец, че е привлякъл звезди от ранга на Стивън Спилбърг и Опра Уинфри за лица на своята стрийминг услуга, чийто дебют ще бъде по-късно тази година.
Прозорецът
Истинската битка за оцеляване на киносалоните ще бъде за нещо, което се нарича “прозорец”. Това са тримесечните ексклузивни права за показ на филми преди те да достигнат до домовете на потребителите по други канали.
Наскоро започна нещо като война между Спилбърг, който иска да промени правилата за “Оскарите”, така че само филмите, които са били дълго време на голям екран, да участват. От другата страна на барикадата се оказа “Roma” на Netflix, който спечели три статуетки, въпреки че прекара само няколко седмици в кината преди да мигрира към малкия екран. Проблемът остава нерешен.
Някои експерти от индустрията вече прогнозират, че съкращаването на прозореца е неизбежно, което поставя под въпрос печалбата на кината.
Боен клуб
Хиляди вероятно ще загубят работните си места, след като Disney придоби 20th Century Fox за 71 млрд. долара плюс други активи миналата година. Fox 2000, която направи филми като “Боен клуб”, ще изчезне.
Въпреки че Warner, Lions Gate, Paramoint, Universal и Disney, както и Amazon Studios, ще покажат предстоящите си филми на CinemaCon, Fox подозрително ще отсъства.