Потребителите все повече търсят хибридни модели между онлайн и офлайн пазаруването с иновативни форми, като безкасовите плащания например. Това е движещият мотив на световни онлайн гиганти в електронната търговия да търсят варианти за откриване и на такъв тип обекти, които имат физическо присъствие и които задължително да са снабдени с най-новите технологии по отношение отчитането на покупките.
Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред телевизия „Европа” по повод дошлата нскоро от най-големия електронен магазин в света (Amazon – бел. р.) новина, че планира да разкрие физически магазини за хранителни стоки.
„Ако погледнем какви са намеренията на този гигант в електронната търговия, по-скоро ще видим, че не става въпрос за „връщане на газта” от онлайн пазара, а за търсене на нови модели, при които този търговец да присъства още по-активно в пазарната обстановка като цяло”, добави Маргаритов, цитиран от пресцентъра на КЗП.
Като се позова на данни от проучвания и от наличната в КЗП информация, той отбеляза, че все повече и повече хора използват онлайн търговията като способ за набавяне на основни стоки, като същевременно почти няма потребител, който все още от време на време поне да не посещава и нормален магазин от търговската мрежа.
На въпрос дали тази трансформация няма да доведе до повишаване на крайните цени Маргаритов посочи, че на този етап по-скоро сме свидетели на търсене на иновативни модели за търговия, които не влияят пряко върху цените и дори са полезни за потребителите.
„По отношение на ценообразуването няма да повлияе толкова пряко, освен ако не се стигне до един друг момент, за който също бяха поставяни въпроси при първите коментари на тази новина. Дали експанзията на подобен тип търговци, които набират все по-голяма популярност и заемат все по-голям пазарен дял, няма в някаква степен да се отрази на конкуренцията?
Дали тези, разполагащи с огромни финансови ресурси компании, няма да започнат са „поглъщат” конвенционалните търговски вериги, които в момента имат своите магазини в целия свят и едно време „погълнаха” малките, за които все още има притеснения в държави, включително такива като България, че влияят негативно върху малкия и средния бизнес”, каза още председателят на КЗП.
Според него големият въпрос е доколко тази тенденция, ако тя се развива бурно през следващите години, няма да намали реалната конкуренция и оттам – потребителите да бъдат засегнати вече и като ценообразуване, и като предлагане на различните стоки и услуги, от които те имат потребност ежедневно.
„Не трябва да забравяме, че всички държави в цивилизования свят имат национални контролни органи, които в подобни случаи следят за концентрация, придобивания, сливания и се произнасят дали не се стига до монополизиране на пазара”, завърши Маргаритов.