Докато европейските търговци на дребно се опитват да отблъснат атаката на Amazon.com, нов американски конкурент започва да навлиза в Лондон: StockX, тригодишна компания, която организира онлайн търгове за продукти като маратонки.
StockX, свързваща купувачи и продавачи, които искат да търгуват с нови и втора ръка обувки и дрехи на платформа, подобна на онлайн брокер, бързо се превърна в най-големия подобен пазар в света, коментира Bloomberg. Компанията откри първата си централа извън САЩ в Лондон през октомври, тъй като смята, че британският пазар за препродажба на маратонки, възлизащ на 200 млн. паунда, ще се разраства с по над 20% годишно.
„Лондон наистина е европейската културна столица на маратонките“, казва главният изпълнителен директор Джош Лубър в интервю. „След Ню Йорк и Лос Анджелис има повече предлагане на нашия сайт от Лондон, отколкото откъдето и да е по света“.
StockX, която пуска стоки за над 1 млрд. долара всяка година в глобален план, се опитва да окупира част от бързо развиващия се пазар на онлайн мода и втора ръка стоки, които европейски компании като Richemont и Zalando също целят. Макар че бизнес моделът ѝ напомня този на eBay, тя вижда различна ниша.
Първични продуктови предлагания
В допълнение на пазара за препродаване StockX се опитва да работи с брандове, които да пускат нови продукти директно на пазара – нещо, което нарича „първични продуктови предлагания“.
Първата подобна инициатива е в началото на 2017 г., когато се обединява с Nike, пускайки 23 чифта от лимитираната серия маратонки Леброн Джеймс. Всеки чифт се продава за средно 6000 долара. Тази седмица компанията продава на търг джапанки с дизайн на Бен Болър, който създава и бижута за известни личности като Дрейк и Кание Уест.
Американската компания вече е привлякла множество големи инвеститори, включително милиардерът и съосновател Дан Гилбърт, актьорът Марк Уолбърг и рапърът Еминем. Тя е основана през 2016 г. от 40-годишния Лубър, който започва да събира маратонки на 8 години и сега притежава над 400 чифта, включително Air Jordan 1s и Air Max 90s, които пази в специална „стая за обувки“ над гаража си.
StockX планира да отвори и магазин в британската столица, за да стане по-популярна, казва той.
Репродукции, колекционерски играчки и платформи за тротинетки също могат в един момент да се търгуват на сайта, допълва той. А разширяване към Азия също е на хоризонта. StockX казва, че води преговори с няколко различни компании в Китай и изгражда екип в Токио.
„Тази година Европа ще бъде мястото на голям растеж, а в Азия ще полагаме основите“, казва Лубър.