Европейската комисия дава зелена светлина пред продажбата на веригата кафенета Costa Coffee на американския производител на безалкохолни напитки Coca-Cola Co.
„Комисията стигна до заключението, че предложеното придобиване няма да създаде опасения за конкуренцията, тъй като компаниите (Coca-Cola и Costa Caffe) не продават едни и същи продукти и връзките между техните дейности са ограничени“, се посочва в изявление на регулаторния орган на ЕК, цитирано от Ройтерс.
През август 2018 г. Coca-Cola обяви, че е сключила сделка за закупуване на веригата кафенета Costa Coffe от нейния притежател - британската хотелиерска и ресторантьорска компания Whitbread PLC за 3,9 млрд. британски лири (около 5,1 млрд. долара) и отбеляза, че очаква сделката да приключи през първата половина на 2019 г. Самото споразумение вече беше одобрено от акционерите на британската компания Whitbread Plc.
Междувременно Coca-Cola Co. Финалисира придобиването на марката за кафе Costa Limited от британската хотелска и ресторантьорска компания Whitbread PLC след полученото от Европейската комисия одобрение на сделката.
Кфенетата Costa, които работят в повече от 30 държави, вкл. и в България, дават на компанията за безалкохолни напитки значителен отпечатък върху световния кафеен бизнес. В световен мащаб сегментът на бизнеса с кафе нараства с 6% годишно, пояснява Coca-Cola.
Производителите на безалкохолни напитки търсят нови възможности, тъй като потребителите се насочват към алтернативи на газираните напитки със захар. През миналата година PepsiCo договори закупуването за 3,2 млрд. долара на SodaStream, която произвежда диспенсери за газирана вода.
Costa е лидер пред Starbucks във Великобритания и се разширява на пазари като Китай. Веригата има кафенета и в България чрез франчайз. Компанията бе една от малко големи вериги за продажба, след като Nestle и инвестиционната компания JAB извършиха серия от придобивания в сегмента.
Coke продава кафе под бранда Georgia в Япония и има някои други местни продукти за конкретни пазари.
Whitbread купи Costa през 1995 г. за 19 млн. паунда. Към онзи момент тя имаше 39 кафенета, а сега има над 3800 локации в 32 страни. Компанията управлява и бизнес с 8000 машини за самообслуване.
Whitbread заяви през април, че ще отдели Costa като независимо публично търгувано дружество след натиск от активисти инвеститори, които заявиха, че бизнесът трябва да е отделен от хотелските операции.