След едва една година в бизнеса веригата за кафе Luckin Coffee ще се съревновава със Starbucks на един от най-големите пазари за американската компания, пише CNN.
Повече от 1,7 хил. магазина на Luckin се появиха в Китай през 2018 г. Плановете на веригата бяха до края на годината броят им да достигне 2 хил. Компанията е примамлива за клиентите с ниските си цени и умелото използване на технологии.
Бързото развитие на Luckin и желанието ѝ да оспори мястото на американската Starbucks на китайския пазар показват намерението на местните фирми да се конкурират със западните на един от най-големите пазари в света.
Всъщност приликите между веригите почти се изчерпват с факта, че и двете предлагат кафе. За разлика от магазините на Starbucks, тези на Luckin в по-голямата си част представляват малки щандове, които освен поръчките на място изпълняват и доставки.
По-важното е, че Luckin позиционира технологиите в ядрото на бизнеса си още от самото си откриване. В магазините на компанията плащане не може да бъде осъществено в кеш. Клиентите използват единствено приложението на Luckin, за да платят кафетата си, което пък им предоставя бонуси за лоялност.
Според клиентите това е много удобно и спестява време. Те правят и заплащат поръчката си предварително, след което просто я взимат от най-близкия магазин. Въпреки високата оценка на този вид услуга от потребителите, Starbucks все още не я предлага.
“Starbucks има слаби места”, посочва Джефри Толсън, китайски бизнес експерт. “Фактът, че веригата няма възможност за доставка, е абсурден. Още повече, че и приложението им не е добро”, добавя той.
Нарастваща конкуренция
Китай е вторият най-голям пазар за Starbucks след американския. С над 3 хил. магазина в цялата страна веригата все пак е по-голяма от Luckin. Още повече, че Starbucks планира да удвои броя на щандовете си до края на 2022 г.
През юни тази година обаче Starbucks отчете изненадващо забавяне на китайския пазар. Като една от причините компанията посочи увеличената конкуренция, а анализаторите направиха препратка към разрастващата се Luckin.
Всъщност съревнованието между двете компании има своята история. През май Luckin заведе дело срещу базираната в Сиатъл компания, обвинявайки я в нечестни практики, водещи до монопол на пазара.
"Ние приветстваме организираната конкуренция, взаимното насърчаване, непрекъснатите иновации, подобряването на качеството на обслужването и създаването на реална стойност за китайските потребители", гласеше отговорът на Starbucks.
В битката между двете компании участие взеха и други китайски дружества. През август Starbucks започна съвместна работа с най-голямата китайска компания за електронна търговия Alibaba, за да развива услугата си за доставка. Месец по-късно Luckin обяви работа в кооперация с друга китайска интернет компания - Tencent.
Юън Ху, анализатор в Daxue Consulting в Шанхай, посочи, че все пак конкуренцията между двете вериги предоставя различни ползи за китайските клиенти.
Търговските обекти на Starbucks например са разположени на много по-голяма и луксозна площ. Изборът на кафе също е по-голям в американската верига.
В това време Luckin остава фокусирана предимно върху ценовата конкуренция. Компанията обяви отстъпки чрез популярното приложение на Tencent WeChat, а кафето ѝ като цяло остава по-евтино от това на Starbucks.