Акциите на онлайн търговеца на дребно Asos отчетоха най-големия спад в цената си от четири години и половина, след като компанията понижи насоките си за ръста на продажбите заради „значително влошаване“ през ноември. Това показва как мрачното настроение в британската търговия на дребно се разпространява от физическите магазини към онлайн търговците, коментира Bloomberg.
Предупреждението от компанията, която се разрасна бързо, продавайки достъпна мода, носена от известни личности като Меган Маркъл, потвърди, че слабото представяне на британската търговия се разпространява повсеместно малко преди Коледа. Миналата седмица главният изпълнителен директор на Sports Direct Майк Ашли заяви, че продажбите са били „невероятно лоши“ през ноември, което срина акциите на компанията.
Книжата на Asos поевтиняха с 35% сутринта в понеделник на пазара в Лондон, което изтри 800 млн. паунда от пазарната ѝ капитализация. Новината повлече надолу и други онлайн търговци, като Boohoo Group, чиито книжа поевтиняха с 18%, както и операторите на магазини, като Marks & Spencer Group, която бележи спад в цената на акциите си от 3,5%.
Новината от Asos, която посочи като причини за лошото представяне икономическата несигурност, слабото доверие на потребителите и високото ниво на отстъпки, показва, че търговците на дребно не могат да разчитат на онлайн дейността си, за да компенсират спадовете в магазините тази година. Ако декември не се окаже по-добър, новата година може да започне с нови предупреждения за печалбата или дори за влошаване на сектора.
Търговци на дребно като Debenhams и Marks & Spencer, които преминават през преструктурирания, може да се окажат особено уязвими, а предупреждението на Asos може да удари акциите и на други компании днес. Шопинг зоните в страната вече са ударени от серия фалити, включително несъстоятелността на веригата магазини House of Fraser, която Ашли спаси по-рано тази година.
Asos каза още, че бизнесът ѝ през ноември е бил „значително под очакванията“ и намали перспективите си за годишния си ръст до около 15% спрямо предишния диапазон от 20-25%. Това е сериозен обрат за компанията, която се разрастваше бързо, насочвайки се към младите потребители. Пазарната стойност на Asos, която преди се конкурираше с Marks & Spencer, се сви до 2,4 млрд. паунда след предупреждението.
Asos продава в над 230 страни и територии, но около 37% от продажбите ѝ на местния пазар. Около половината от бизнеса ѝ са продукти собствено производство или ексклузивни партньорства с трети марки. Компанията продава стоки и от брандове като Hugo Boss, Adidas и Calvin Klein.