Англо-холандската компания за потребителски стоки Unilever е договорила придобиването на индийския потребителски бизнес на GlaxoSmithKline, включително малцовото мляко Horlicks, за сумата от 3,3 млрд. евро, за да засили присъствието си в една от най-бързо разрастващите се големи икономики в света, съобщава Bloomberg.
Това е едно от най-големите придобивания на компанията под управлението на пенсиониращия се главен изпълнителен директор Пол Полман, който през януари ще предаде поста на ръководителя на отдела за лична грижа Алън Джоуп. Това е и първата голям сделка, откакто планът за фокусиране на централите на компанията в Холандия се срина заради натиск от инвеститорите през октомври.
Сделката засилва присъствието на Unilever на развиващите се пазари, които формират около две трети от приходите ѝ. Производителят на сапуните Dove ще използва кеш и акции на индийското си дъщерно дружество, за да поеме контрол над нова компанията, която ще включва вписаното подразделение на Glaxo в страната. Unilever продава своите продукти в Индия още от края на 19-и век.
„Ако разгледате портфолиото от хранителни продукти на Unilever в Индия, то сериозно изостава от много години, особено спрямо глобалното портфолио на Unilever”, коментира Ананд Шах, анализатор в Axis Capital в Мумбай. „Това е опит да разширят целия дял от хранителни продукти“.
Акциите на Glaxo поскъпнаха с 1,4% в ранната търговия в Лондон, а на Unilever – с 0,6% в Амстердам.
Сегментът с горещи малцови млека в Индия се оценява на 78,7 млрд. рупии (1,1 млрд. долара), сочат данни на Euromonitor International. Освен Horlicks Unilever ще получи и бранда Boost – друг лидер в сегмента. Сделката включва 566 млн. паунда (724 млн. долара) за дял от 82% в подразделението на Glaxo в Бангладеш и други брандове, свързани с потребителското здраве, извън Индия.