Световното първенство по футбол отива в Северна Америка през 2026 г. и 23 града, които се конкурират да бъдат домакини на турнира, са оптимисти, че туризмът и популярността ще стимулират икономиката им, пише CNN Money.
Други обаче са по-сдържани и предупреждават, че турнирите повече са навредили, отколкото са помогнали.
Световното първенство в Бразилия през 2014 г., чието домакинство струваше 15 млрд. долара, е един от примерите за това.
„Изключително скъпо удоволствие. Всички обещания се изпариха“, казва Браян Уинтър, вицепрезидент по политиката в Americas Society/Council of the Americas.
Плановете за инвестиране във влакове стрела и изграждане на нови летища се забавиха, а страната вложи пари в големи стадиони с надеждата да създаде възможности за икономиката.
Но Людовик Субран, главен икономист в Euler Hermes, казва, че това не е била реалистична надежда. „Това е като да изградиш стадион в Средния Запад и да кажеш, че той ще стимулира икономиката. Не, няма“, отбелязва той.
Някои от стадионите бяха изградени на затънтени места като Манаус в амазонската джунгла и освен че станаха домакини на няколко мача от Световното първенство, употребата им беше ограничена.
Икономиката на Бразилия беше в слаба форма преди пристигането на турнира заради нарастването на частния дълг и инфлацията, казва Едуард Глосъп, икономист в отдел „Нововъзникващи пазари“ в Capital Economics.
Страната навлезе в рецесия същата година. Домакинството на Световното първенство не я спаси, а може би допринесе за спада на икономиката.
Управление на големи разходи
Поддържането на ниски разходи за инфраструктура е от ключово значение за икономически успешно домакинство на световното първенство по футбол, казва Виктор Матсън, професор по икономика в College of the Holy Cross и автор в сайта FiveThirtyEight.
През 1994 г. Световното първенство по футбол в САЩ постигна по-добри икономически резултати от петте турнира след това, казва Матсън. Страната вложи само 5 млн. долара в стадиони спрямо 3,6 млрд. долара за Бразилия.
Турнирът през 2026 г. трябва да последва примера от 1994 г.
15 от 17-те предложени американски стадиона вече домакинстват мачовете на отбори от Националната футболна лига. За Световното първенство те може да се нуждаят от приспособяване, но Матсън казва, че по-новите стадиони от Националната футболна лига са конкретно предназначени да домакинстват и футболни мачове (или сокър, както е известен футболът в САЩ – бел. ред.).
„Не се изискват големи държавни средства за провеждане на успешно и запомнящо се състезание“, отбелязва компанията US Soccer. Тя прогнозира, че събитието ще генерира над 5 млрд. долара под формата на краткосрочна икономическа дейност.
Но FIFA е известна с упоритостта си. Чикаго реши да се оттекли от надпреварата за 2026 г., след като световната футболна централа поиска да бъде изграден купол над стадиона Soldier Field в града.
„Липсата на гъвкавост на FIFA и нежеланието й да преговаря бяха ясни признаци, че запазването на кандидатурата на Чикаго не отговаря на най-добрите му интереси“, казва говорител на кмета на града Рам Емануел.
Туризъм
Кметът на Маями Карлос Хименес, от друга страна, е оптимист. Той смята, че Световната купа може да компенсира отлива на туристи извън сезона в Маями. „Шампионатът ще даде огромен тласък на икономиката. Това е като Супербоул на стероиди“, казва той.
Маями ще бъде домакин на 11-я Супербоул през 2020 г. и кметът очаква, че той ще донесе приходи от 200 до 400 млн. долара. Според Хименес мачовете от Световното първенство по футбол могат да дадат четири пъти по-голям тласък на икономиката на града.
Но нетната полза за туризма в исторически план е скромна, казва писателят Андрю Зимбалист. Според него някои градове ще се възползват повече от други. Ню Йорк обичайно е мека на туризма през летните месеци, но ако Голямата ябълка не бъде избрана за домакин, посетителите ще се насочат към друг град, за да са в центъра на футболните събития.
В същото време Бостън може да постигне ръст на туризма, ако Gillette Stadium бъде избран.
Най-слабо представилият се град през 1994 г. беше Орландо, тъй като футболът отне приходи от тематичните паркове, казва Матсън.
Присъствие в медиите
По-трудно е да се измери повишеното присъствие в световните медии. Далас беше домакин през 1994 г. и Боби Абтахи, президент на борда Parks and Recreation в града, смята, че рекламата се е отразила положително на репутацията му.
„Тя поправи много неверни представи. Оттогава се превърнахме в наистина международен град“, казва Абтахи.
Според Уинтър успехът е въпрос на гледна точка. „Нека спрем да си мислим, че това е нещо повече от организирането на огромно парти“, отбелязва той.