След като се фокусира върху индустрии като въглища и оръжия, държавният инвестиционен фонд на Норвегия на стойност 1 трлн. долара насочва вниманието си към модата, разказва Bloomberg.
Заедно с UNICEF най-големият инвестиционен фонд в света създава мрежа с някои от топ модните компании в подкрепа на правата на децата, независимо дали са експлоатирани за производството на дрехи и обувки или са засегнати от индустрията по други начини.
Между 10 и 15 компании с обща пазарна стойност от над 2 трлн. крони (244 млрд. долара) са се присъединили и ще участват в първото събитие на мрежата в Женева на 27 ноември, казва Карин Смит Ихеначо, глобалният ръководител по стратегиите във фонда. Те включват Hennes & Mauritz (H&M), собственикът на брандове като Gucci и Saint Laurent Kering, както и VF Corp., която притежава марки като North Face и Wrangler.
През следващите две години групата ще обсъжда какво може да се направи, за да се подобри тежкото положение на децата, които често работят в заводи при тежки условия. Инициативата ще се фокусира още върху сфери като образоване, здравеопазване и хранене – от достъпа до училища до възможността на работещи майки да кърмят децата си.
„Не се правят достатъчно неща днес“, казва Смит Ихеначо в интервю. „Надяваме се, че това ще предизвика пазарните практики и на други компании. Надяваме се, че това ще има някакъв ефект на добрия пример“.
Светът видя колко зле биват третирани някои работници в текстилната индустрия, след като през 2013 г. завод в Рана Плаза в Бангладеш се срути, отнемайки живота на 1100 души. Година по-рано пожари в пакистански заводи също привлякоха вниманието към тежките условия на труд за работниците. Тъй като производството обикновено се предава от глобалните модни търговци на дребно на подизпълнители в развиващите се страни, сложността и дължината на веригата на доставки затруднява изкореняването на такива практики като детски труд.
През 2016 г. е имало около 152 млн. работещи деца, или почти едно на 10 деца в цял свят, посочва Международната организация по труда. Под половината от тях работят в опасни условия.
Макар че е трудно да се установи колко деца работят за текстилната индустрия, според оценки на UNICEF около 250 млн. малолетни в цял свят са по някакъв начин засегнати от веригата на доставки, казва Камила Викен, ръководител на UNICEF в Норвегия.
„Фокусът ни [с мрежата] е да привлечем водещи компании и да работим с тях, за да открием практически решения на проблеми от реалния живот“, казва тя.
Фондът е поканил 30 модни компании да се присъединят към инициативата. От 10-15, които са го направили, само три са се съгласили имената им да бъдат обявени. Фондът има инвестиции за 44 млрд. крони в присъединилите се компании, казва Смит Ихеначо. Тя казва, че надеждите на фонда са още компании да могат да бъдат назовани с напредъка на работата.
„Това е първата подобна инициатива, пилотен и и новаторски проект“, казва Викен. „Естествено е някои компании да поемат лидерството“.