Увеличаване на велосипедните алеи, раздаване на безплатни каски и организиране на безплатни уроци: Ню Йорк прави огромни крачки в насърчаването на колоезденето и срещу вредните газове. При все това част от велосипедистите все още се притесняват да карат в най-големите задръствания, пише в анализ на Катрин Триомф за агенция Франс прес.
От години 8,5-милионният град, който има най-скъпата мрежа за обществен транспорт в САЩ, следи бума на колоезденето в европейските столици.
През 2013 г. тогавашният кмет милиардерът Майкъл Блумбърг даде начало на програмата за споделени велосипеди Citi Bike и оттогава Ню Йорк бележи най-бързия растеж в използването на колелата в САЩ.
Градът измина дълъг път в процеса по насърчаване на по-масовото използване на велосипеди, каза Рич Конрой, който ръководи образователното подразделение на организацията с нестопанска цел Bike New York, която насърчава безопасното каране на велосипеди.
Хората разбират, че не можем да растем като град, изграждайки повече улици и увеличавайки броя на колите, обясни Конрой.
Голяма част от усилията трябва да са насочени към приспособяване на растящия град по такъв начин, че да бъде икономически и екологично устойчив, превръщайки го в по-привлекателно място за по-младата работна сила.
Според нюйоркския транспортен отдел 778 хил. жители на града или 12 % от възрастното население са карали колело редовно през 2017 г., докато преди пет години броят им е бил 250 хил.
Citi Bike отразява този растеж - годишните абонати на програмата са нараснали стабилно, достигайки 245 хил. за едногодишен период, приключващ през септември тази година, спрямо 2016 г.
През последните пет години транспортният отдел на града разшири уличната велосипедна мрежа с близо 480 километра.
Около 86 хил. нюйоркчани или 2,5% от населението използват колело, за да отидат на работа или училище.
Колкото и да са ентусиазирани колоездачите, вследствие на все по-запуснатото и ненадеждно метро, велосипедистите все пак се притесняват за безопасността си.
Карането на колело в някои части на Манхатън не е за страхливци. Само през 2016 г. има 18 смъртни случая на велосипедисти, а над 5 хил. са ранените. Мостовете, тунелите, булевардите са претъпкани с автобуси, камиони, високо проходими автомобили и . . . дупки.
„Карам колело цял живот, никога не съм имала кола, но много се боя по улиците на Ню Йорк“, казва 53-годишната Илейн Ричмън, която работи в здравеопазването.
Всеки мой познат, който кара колело, е имал инцидент. Плашещо е, отбелязва тя.
Когато бяха убити 8 велосипедисти при нападение с камион на 31 октомври, извършено от симпатизант на Ислямска държава, при моста Трибека, това напомни за други фатални инциденти на същата велоалея край река Хъдсън, която е лесно достъпна за коли от пътя.
Дискусиите, свързани с електрическите велосипеди
За да преодолее страха си, Ричмън се е записала на безплатни уроци към Bike New York, през които са преминали 17 хил. души миналата година.
Подкрепяната от града организация дава уроци по безопасно каране на колело - звънете със звънеца си, спазвайте светофара или дори подвиквайте, за да предупредите шофьорите и пешеходците за присъствието си.
Само че в страна, в която хората се придвижват основно с автомобили, шофьорите трябва да бъдат по-добре обучени.
Има още една спънка: електрическите велосипеди в Ню Йорк са незаконни.
Макар да е изненадващо за град, който се възприема като лидер в прогреса, мнозина се страхуват от опасността, която биха създали разносвачи, ползващи електрически велосипеди, а тези хора изобилстват в града, в който да приготвиш вечерята често означава да звъннеш, за да ти доставят храна.
Градът спря легализирането на електрически колела, каза Морган Ломел от асоциацията "Хора за колелата", която ръководи и кампания в подкрепа на електровелосипедите.
Глобите за каращи електрически велосипеди е добър източник на приходи за полицията - 500 долара или конфискация на возилото. Това са рискове, поемани от разносвачите, които често са пристигнали неотдавна имигранти с ниски заплати.
С разгорещяване на дискусията Ломел се надява кметът Бил де Блазио да изпълни поетите ангажименти за колелата и в крайна сметка да промени решението си.
Глобяването на всички каращи електрически велосипеди няма да накарат електроколелата да изчезнат, особено в сектор, в който продажбите на електрически велосипеди растат с над 80% годишно, каза тя.
/БТА/