Нови винени проекти заявиха присъствие на тазгодишното издание DiVino.Taste, което се проведе през уикенда в НДК. Изложението представя всяка година производители от цялата страна и дава възможност на посетителите да участват в дегустации и да се включат в майсторски класове.
Един от винените проекти е този на MH Wine Selection – под този бранд са обединени вина от различни региони, например бяло вино с произход Поморие, червено (купажи) от Стара Загора и розе, разказа ръководителят на проекта Мария Христева. Начинанието тепърва започва – стартът му е през март 2017 с вина от реколта 2016.
„Целта беше да направя бранд, който да отговаря на всичко онова, което търсим във виното – и като качество, и като визия“, казва тя. И пояснява, че винената селекция е създадена с помощта на технолози и енолози.
Мария Христева вече подготвя втората селекция на MH Wine, която ще бъде обявена през март догодина и ще включва реколта 2017. „Целта е да развием бранда като селекция на качествени български сортове вина“, допълва тя.
Предимството на този тип селекция според нея идва от факта, че във всеки регион различни сортове се представят по спецфичен начин и подборът дава възможност заедно да бъде събрано най-доброто.
„Такива селекции се правят в цял свят и практиката е разпространена в Европа. Това е тенденция, която тепърва ще се развива в България. Българското винопроизводство има нужда от подобен тип проекти“, казва Мария Христева.
Проектът Melvino, който също беше представен на изложението, е фокусиран върху типичните български сортове. Създателите му имат строителен бизнес в Пловдив, като създават собствен лозов масив основно със сорта Мелник 55 в село Кромидово, в близост до Мелник и Сандански.
„Всичко започва през 2009 г., когато засадихме лозя от типично български сортове грозде. Идеята беше да ги популяризираме“, разказа представителят на проекта Николай Василев.
Четирите вина, обединени в проекта, са произведени само от собствено грозде и винифицирани в избите Орбелус и КОС Сандански.
„Наричаме се винен проект, тъй като концепцията е изградена от нас, но нямаме още собствена винарна и използваме услугите на български технолози, които оставят своята следа във вината, които правим“, допълва Николай Василев.
Сега виното се реализира основно в големите български градове София, Пловдив, Варна и Бургас. Капацитетът от 8 - 10 хил. бутилки годишно е недостатъчен за присъствие в търговските вериги. В следващите две години плановете са създателите на проекта да изградят и винарна.
Българското вино да се позиционира като качествено – тази цел си е поставил Петко Петков, представител на маркетинговата компания InVino Vitalis. Той разясняваше на изложението възможността българските изби да участват в събитието London Experts in Wine, което се провежда под патронажа на Кирил Сакскубургготски.
Първото издание на инициативата беше през пролетта на 2017 г., а следващото е през май 2018 г. Както в първото издание, се очаква българските вина да бъдат оценени от квалифицирани дегустатори, които заради задълбочените си познания и след изпити имат правото да се наричат Masters of Wine.
Според Петко Петков подобни инициативи помагат да се увеличи износът от България и да се създават работни места.
Тази година избите, които представиха продукцията си на DiVino.Taste, бяха над 70 от Северозападна Българи, Черноморието, Розовата долина, Сакар, Долината на Струма, Дунавската равнина, Източна и Западна Тракия.