Петролът и ядреното въоръжение не са единствените области, в които спорят САЩ и Иран, пише ВВС в свой анализ. Двете страни се борят за овладяването на пазара на шамфъстък.
САЩ и Иран от десетилетие доминират при търговията с ядката - заедно отглеждат между 70% и 80% от годишната реколта от шамфъстък. През последните четири години иранските производители обаче са поставени под натиск от санкции, мита и други мерки, които блокират достъпа им до международно финансиране. На вноса на шамфъстък от Иран в САЩ пък се налагат мита в размер на 241%.
Шамфъстъкът всъщност не е в списъка със забранените стоки, но фермерите страдат от рестиркициите на световните банки, пише ВВС. С премахването на ограниченията през 2016 година обаче иранският шамфъстък започна да завладява международните пазари.
Новите заплахи от американския президент Доналд Тръмп за отказ от споразумението вече беше определено от производителите на шамфъстък в Иран като "нелоялна конкуренция".
Отглеждането на шамфъстък датира от векове в Иран. В САЩ първите насаждения се появяват през 30-те години на 20 век със семена от Иран. Бумът на индустрията отвъд Океана идва с първата криза в отношенията между САЩ и Иран през 1979 година. Пазарът в САЩ се разширява и все повече фермери започват да отглеждат шамфъстък. Основната част (90%) от насажденията са в Калифорния.
През 2014 година обаче лошото време в САЩ унищожава реколтата. Продажбите на шамфъстък в страната през 2015 година се изчисляват на около 1,4 млрд. долара.
Един от най-бързорастящите пазари на шамфъстък е Китай - в периода между 2008 година и 2013 година износът от САЩ за азиатската страна расте със 146%. Заради сушата в Калифорния през 2014 година цената на ядката обаче се повишава значително - от 3 долара за 453 грама до 5 долара. В същото време реколтата в Иран е чудесна и производителите могат да предложат на китайския пазар шамфъстък за 0,20 долара.
Ситуацията за производителите в САЩ вече се подобрява, но пък Иран има по-добро географско положение. Не само това е положително за иранските производители - в Европа например те залагат на по-добрия вкус, който имат ядките им.
Цените на шамфъстъка започнаха да растат в глобален мащаб през 2002 година в резултат от стремежа към здравословен начин на живот.