Европейската комисия (ЕК) започна антитръстови разследвания срещу лицензионни и дистрибуционни практики на Nike, Sanrio и Universal Studios, за които се предполага, че нарушават законодателството за конкуренцията в Европейския съюз (ЕС), съобщават от пресслужбата на Комисията.
Антитръстовите регулатори проверяват дали трите компании не са ограничавали незаконно търговци да продават различни продукти на единния пазар, на други пазари и онлайн.
„Ще проверим дали практиките за лицензиране и дистрибуция на компаниите не водят до ограничаване на достъпа на потребителите до по-широк избор и по-добри сделки на Единния пазар“, коментира еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.
Става въпрос за лицензите за дистрибуция и продажба на облекло, обувки, аксесоари, играчки и други потребителски стоки, върху които в процеса на производство се поставя изображение и/или текст. Това цели да увеличи атрактивността на продуктите за клиентите, които често са деца и тийнейджъри.
Производителят, който се явява лицензиант в тези случаи, може да използва изображенията и текстовете само ако е подписал лицензионно споразумение за правата с лицензодателя.
Nike, Sanrio и Universal Studios са лицензодатели на някои от най-големите брандове в света. Nike е лицензодател и на всички продукти, свързани с футболния клуб „Барселона“, Sanrio държи правата за Hello Kitty, а Universal Studios – за „Миньоните“ например.
Комисията ще проверява дали компаниите, в ролите си на лицензодатели, са нарушили европейските правила, като са ограничавали лицензиантите да продават стоки.