Холивудските студиа се подготвят да сложат край на традиция, датираща от десетилетия, като започнат да дават достъп до филми у дома по-малко от 45 дни след дебюта им на голям екран, твърдят източници, запознати с плановете на компаниите. Въпросните студиа се опитват да постигнат това от години, пише Wall Street Journal.
Студиата и собствениците на кина отдавна са в конфликт по този въпрос, който холивудските директори смятат за жизнено важен за дългосрочното им оцеляване, докато кината смятат за заплаха за техните. Но сега, изправени пред промяната в потребителските навици, подхранвани от увеличаващите се опции за потребление по заявка, двете страни най-сетне обсъждат възможността за постигането на компромис, твърдят източници.
Единственият въпрос, който остава за т.нар. премиум видео по заявка, е кога и при какви условия ще стартира, а не дали, допълват те. До края на годината вероятно новите филми ще могат да бъдат достъпни в услуги с видео по заявка само няколко седмици след премиерата им на голям екран, а цената ще бъде между 30 и 50 долара.
Този ход би трансформирал икономическия модел на филмовия бизнес.
Днес филмите, пускани в САЩ, не са достъпни на DVD или в дигитални платформи докато не изтекат 90 дни от премиерата им. Кината се страхуват, че ранното пускане на продукциите в услуги с видео по заявка може да засегне сериозно продажбите на билети.
Филмовите компании търсят нови източници на приходи. Бизнесът с домашни развлечения записа още 6% спад през 2016 г., достигайки 12 млрд. долара, след 6% спад през 2015 г. Растежът на световния боксофис пък се забавя, като през миналата година той нарасна само с 1% до 38,6 млрд. долара.
В Холивуд назрява идеята, че отлагането с месеци е анахронизъм, като се има предвид широкия спектър от съдържание, включително филми, които потребителите могат да гледат, стига да имат свързан с интернет телевизор, таблет или телефон.
Ръководителите на Warner Bros и Twentieth Century Fox – Кевин Цуйхара и Стейси Снайдър, публично защитиха премиум услугите за видео по заявка през последните месеци. Джеф Шел, който управлява Universal Pictures, също подкрепя инициативата.
Въпросът се очаква да бъде обсъден подробно тази седмица на годишното събитие CinemCon, което събира собствениците на кина. В рамките му студиата обявяват предстоящите си филми.