Луксозните часовници губят голяма част от блясъка си заради забавящата се световна икономика и променящите се потребителски вкусове, пише The Wall Street Journal.
Хонконг, водещ пазар за износ на швейцарски часовници, е най-силно засегнат. Продажбите на луксозни часовници са толкова слаби, че Cartier, Tag Heuer и други луксозни марки изкупуват обратно хиляди часовници от търговците.
В световен мащаб износът на швейцарски часовници е намалял с 16,1% през юни спрямо година по-рано. Износът за Хонконг се срина с 29%, което според търговците до голяма степен е в резултат на силния хонконгски долар.
Смарт часовниците са другата заплаха за продажбите на часовници от висок клас. Анкетирани жители на Хонконг споделят пред изданието, че „умните” часовници са по-практични. Показателно за промяната във вкусовете е решението на TAG Heuer, част от структурата LVMH, да пусне собствена серия смарт часовници.
Търговците казват още, че твърде бляскавите дизайни не се търсят, като все по-популярни са простите и изчистени луксозни часовници.
"Пазарът в момента е много, много слаб," заяви Ален Лам, изпълнителен директор на Oriental Watch Holdings Ltd., един от най-големите дилъри на луксозни часовници в Хонконг. "Колкото по-скъп и лъскав е часовникът, толкова по-бавно се продава”, обясни Лам.
Rolex до голяма степен запазва непроменена цената на моделите си. Но желаещите да си купят часовници на Cartier и Franck Muller плащат между 20 и 30% по-малко, отколкото са давали преди няколко години, каза Едуард Чан, главен изпълнителен директор на Oi Wan Pawnshop Credit Holdings.
„За луксозните часовници ние наистина трябва първо да проверим количеството, което можем да продадем, преди да предлагаме на клиентите цена”, заяви Чан, като допълни, че очаква допълнителен спад на пазара за луксозни стоки.