Богата колекция от рисунки на Алберто Джакомети и картини на скулптора и творец стоят в запечатани кутии за съхранение в швейцарски музей от повече от две години заради правен спор, свързан със собствеността им, пише Ройтерс.
Швейцарските прокурори заявиха, че са наредили изземането на колекцията в очакване на решение на френския съд, след като базираната в Париж Фондация Алберто и Анет Джакомети твърди, че произведенията са били откраднати преди десетилетие.
Роденият в Швейцария Джакомети, който умира през 1966 г., е един от най-известните скулптори на XX век. Неговата творба „Pointing Man” беше продадена от Christie’s за 141 млн. долара – най-високата сума, плащана някога за скулптура.
Но правният сблъсък за колекцията от рисунки и снимки преминава тихо – в офиси на адвокати и приглушени музейни коридори, превръщайки се в това, което швейцарските съдилища наричат „водене на дело срещу неизвестни лица“ от френските власти.
Парижката фондация, която е дом на около 5 хил. произведения на Джакомети (най-голямата колекция в света), не е обявила кого обвинява в кражбата.
Колекцията включва 16 рисунки на Джакомети и 101 негови снимки, направени от известни фотографи, включително Ман Рей, Робер Доано и Анри Картие-Бресон, направени в периода от 1920 до 1960 г.
Колекцията е била собственост на Джакомети до смъртта му през 1966 г., но според документите може да е попаднала в ръцете на част от семейството му преди да се озове в ръцете на неидентифициран „любител на изкуството“ в Швейцария около 1998 г. След като научава за колекцията през 2009 г., Grison Art Museum отправя оферта на Ремо Щофел, местен имотен магнат, да я купи за повече от 1 млн. долара. Щофел след това я заема на музея за 15 години.
Първата публична изложба на колекцията е през 2011 г., въпреки че парижката фондация подава жалба за кражба чрез измама.
Откакто швейцарската полиция се намесва през февруари 2014 г., творбите се съхраняват в музея. Преди два месеца швейцарски апелативен съд отхвърли предложението да позволи колекцията да бъде изложена, в очакване на решението. В понеделник Щофел потвърди ролята си на благодетел на музея, но отказа да коментира повече по темата.
Директорът на музея Щефан Кунц и неговият предшественик Бийт Щутзер, който организира сделката със Щофел, също са отказали коментар.