Пловдив се нарежда на първо място в страната по брой посетители с цел културен туризъм, показват независими изследвания. Според анализ на учени на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ повече от три пъти са се увеличили посетителите на града с цел културен туризъм. Ръст в посетителите отчита и националната статистика за последните три години - от 9% до 34%.
Разходите за култура в бюджета на общината нарастват от 4% през 2013 г. до 6,8% през 2014 година. Най-голямата част отиват за създаване на събития, включени в културния календар на града. Само през тази година общината е финансирала над 100 различни културни събития.
За ръста на туристите допринасят направените в последните години инвестиции в Стария град и на археологическите обекти, напомнят от общинската администрация.
Градът на тепетата развива традиционните си събития, но привлича и много нови с национално и международно значение. Целта е обогатяването и изграждането на стойностен културен календар, който да е в основата на реализирането на Пловдив като успешна Европейска столица на културата през 2019 г.
Градът е един от малкото с дългосрочна стратегия за развитие на културата. Тя е разработена от община Пловдив в сътрудничество с екип на Пловдивския университет и с германските експерти проф. д-р Оливър Шейт и д-р Патрик Фьол, които консултираха и Общинската фондация „Пловдив 2019” при подготовката на апликационните форми за Европейска столица на културата.
Целта на общината е да запази положителната тенденция на растеж в сферата на туризма през следващите четири години.
Очакванията са в самата 2019 - годината на Европейска столица на културата, Пловдив да постигне рекорден брой чуждестранни туристи в новата история на България и от 800 хил. души през 2014 г. те да се достигнат над 3 млн. през 2019 г.