Пазарът на храни и напитки в Азия търпи бурно развитие, след като нова порода инвеститори изглежда се установя бързо в капризната индустрия в региона.
"В САЩ имате успешни марки, като Chipotle, но има и няколко емблематични марки в Азия извън Япония. Ние искаме да променим това", заяви пред CNBC Хари Кумар, съосновател на инвестиционния посредник LionRock Capital.
Инвеститорите се насочват към бързооборотните предложения в хранителната индустрия, като ресторантите, които предлагат пресни и висококачествени продукти, за които обаче клиентите плащат на каса. Тази нова мода се различава от т.нар. вериги за бързо хранене, тъй като ресторантите разполагат със значително по-привлекателна визия.
Тенденцията тръгна от Щатите, където лидери в сектора са Chipotle Mexican Grill и Panera Bread, които изпревариха своите съперници в бързото хранене. Panera отчете 7% увеличение на годишните приходи през първото тримесечие, докато лидерът в бързото хранене McDonald's изгуби 11 на сто от приходите си за същия период.
Поемайки по модела в САЩ, базираният в Сингапур посредник LionRock стартира Zest Group преди три години – фирма, фокусирана върху изграждането на висококачествени вериги за бързо хранене в Азия.
В момента Zest притежава и управлява три марки: Artisan Boulangerie, Twelve Cupcakes и Alt Pizza. Взети заедно, трите имат повече от 40 търговски обекта в цяла Азия. Стратегията на Zest е да излезе с концепция за нов тип пекарна или пицария.
Фондът за дялово инвестиране Everstone Capital също се приближава към сектора. Фокусираната върху Югоизточна Азия фирма разполага с портфолио от марки, наречено F&B Asia Ventures, но за разлика от Zest, тя е склонна да купува установени франчайзи, които вярва, че може да развие по-нататък.
В развитите пазари извън САЩ подобен тип ресторанти се разширяват с много по-бавен темп, като в най-големите страни – Германия, Великобритания и Франция, покачванията са в диапазона 2-8% годишно през последните пет години в сравнение с 11-12 процента в Щатите.
"Има вероятност никой друг пазар да не успее да постигне успеха на американския. Въпреки това сега има и по-малки пазари, които са успешни въпреки изгодните възможности по целия свят", каза Елизабет Френд, старши анализатор в Euromonitor.