L’Oreal се нуждае от човешка кожа. Много кожа. Затова френският козметичен гигант обяви по-рано този месец партньорство със стартиращата компания за биопринтиране Organovo – целта е да се постигне триизмерен (3D) печат на жива, дишаща дерма, която може да се използва за тестване на продукти, пише Bloomberg.
„Ние сме първата козметична компания, с която Organovo работи“, обяснява Гив Балох, глобален вицепрезидент на технологичния инкубатор на L’Oreal.
Това не са първите експерименти на L’Oreal в сферата на създаването на кожа. За да избегне тестване на продуктите си върху животни, компанията прибегна до „отглеждане“ на дерма още през 80-те години на миналия век. Във френския град Лион тя има лаборатория с размера на три олимпийски басейна, специализирана в създаването и анализа на човешки тъкани. В лабораторията работят около 60 учени, които отглеждат над 100 хил. проби кожа годишно. Те се равняват на около 5 кв. метра кожа годишно – приблизително колкото една волска кожа. Всяка проба има размер от 0,5 кв. см. Най-дебелите са 1 мм.
Съгласно сегашния метод кожните проби се отглеждат от тъкани, дарени от клиенти на пластични хирурзи във Франция, след което са нарязани и разбити на клетки. Клетките се поставят в съдове на специална диета и се излагат на биологични сигнали, които имитират тези на истинска кожа. „Създаваме среда, която е възможно най-близка до тази вътре в човешкото тяло“, обяснява Балох. Израстването на кожните проби отнема около седмица, допълва той, „защото кожата има различни слоеве и те се отглеждат в определена последователност“.
L’Oreal използва около половината от кожата, която създава, а останалата продава на фармацевтични компании и конкуренти в козметичната индустрия. От компанията не уточняват на какви цени я продават, но през 2011 г. са заявили пред Bloomberg, че пробите струват по 62 евро. Налични са девет вариации, които покриват различни възрасти и етноси.
С помощта на базираната в Сан Диего Organovo L'Oreal иска да ускори и автоматизира производството на кожа през следващите пет години. Проучванията за проекта ще се провеждат в лабораториите на Organovo и в новия изследователски център на L'Oreal в Калифорния. L'Oreal ще предостави нужната експертиза за създаването на кожа и първоначалното финансиране, а Organovo, която вече работи с компании като Merck за принтирането на тъкани за черен дроб и бъбреци, ще осигури технологията.
L'Oreal, която залага на технологиите повече, отколкото мнозина предполагат, инвестира около 3,7% от приходите си – над 1 млрд. долара годишно – в развойна дейност. Това е около два пъти над стандартното ниво в сектора, посочва анализаторът на Bloomberg Дебора Айткен. Компанията има армия от около 3800 учени в 50 държави, които работят за научни пробиви в козметичния бранш.
L'Oreal ще държи ексклузивните права върху кожата, създадена чрез триизмерен печат, за цели, свързани с немедицински продукти за грижа за кожата. Organovo ще запази правата върху моделите на тъканите за тестване на лекарства с рецепти и за токсичност.