Coca-Cola Co. и PepsiCo Inc. вероятно ще обявят лоши резултати в чужбина и подобряване на условията на вътрешния им пазар, когато обявят финансовите си отчети за четвъртото тримесечие, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Очаква се и двете компании да отчетат забавяне на продажбите и проблеми, свързани с валутните колебания на ключови чуждестранни пазари. 2015 г. пък ще им донесе още предизвикателства на фона на забавянето на икономиките и нарастващата политическа нестабилност.
Същевременно има подобряване на представянето на двете фирми в САЩ, където потребителите все още пият по-малко газирани напитки, но отново са започнали да плащат повече. През последните месеци това се оказа достатъчно, за да стимулира отново продажбите на газирани напитки в Америка.
Но приходите и на двете компании вероятно са спаднали през последното тримесечие, допълва в анализа си Wall Street Journal. През октомври Coca-Cola предупреди, че няма да успее да изпълни целта си за 2014 г. И това ще бъде първият път, в който ѝ се случва подобно нещо от няколко години насам.
J.P. Morgan очаква, че ръстът в обема на реализираната продукция на Coca-Cola, която ще обяви резултатите си във вторник, ще достигне 1% в Бразилия и Мексико, 2% в Европа и Япония, и 4% в Китай. Консумацията на газирани напитки в Мексико, която купува повече подобни продукти на глава от населението от всяка друга страна, е спаднала, тъй като правителството въведе „данък мазнини“ на сладките напитки през януари миналата година.
Coca-Cola генерира по-голяма част от печалбата си в чужбина. През декември компанията обяви, че нестабилността на чуждите валути ще намали оперативната ѝ печалба с 6-7% през тримесечието заради силния долар. Фирмата хеджира експозицията си към основните валути като еврото и йената в развитите пазари, но заяви, че е прекалено скъпо да направи същото и за валутите от развиващите се пазари.
PepsiCo, която в сряда ще обяви финансовите си резултати, заложи много на Русия през 2011 г., когато завърши придобиването на компанията за млечни продукти и плодови сокове OAO Wimm-Bill-Dann за близо 5 млрд. долара. Около 7% от приходите на фирмата са свързани с Русия, където икономиката и валутата пострадаха от спада на цената на петрола и санкциите на Запада след анексирането на Крим.
PepsiCo се очаква да поеме удар от Венецуела – друг основен износител на петрол, който се насочи към рецесия през миналата година. Consumer Edge Research прогнозира, че PepsiCo ще отчете 4% спад на приходите във Венецуела.
По-ниската цена на петрола означава, че американските потребители разполагат с повече средства в портфейлите си. Те се възползват и от възстановяването на икономиката, повишаването на заплатите и намаляването на безработицата. Това помогна на Coca-Cola и PepsiCo да започнат да продават своите напитки по-скъпо на вътрешния си пазар.
Индексът на потребителските цени за безалкохолните напитки се покачи през последните четири месеца на 2014 г., след като две години стоеше на едно ниво, посочват от компанията за проучвания Citi Research.
Това задържа нивото на приходите от газирани напитки в САЩ, въпреки че обемите спаднаха за десета поредна година. Последното се дължи на факта, че все повече потребители се насочват към по-здравословния начин на живот и пият повече вода.
Продажбите на газирани напитки в САЩ се увеличиха с 1,2% през 12-те седмици, приключващи на 28-и декември, докато цените отбелязаха скок с 3,8% през същия период според Morgan Stanley.