Редовно чуваме от всякакви хора, че спортът не е е бизнес. Въпреки това тази индустрия продължава да се развива и да радва милиарди хора по целия свят. Миналата 2014 г. направи спортовете по-глобални от всякога. Световното първенство по футбол в Бразилия счупи всички видове рекорди, Националната футболна лига на САЩ (NFL) се настани за доста дълго време в Лондон, а 61 000 души гледаха мач по ръгби в Чикаго. Тази тенденция ще продължи и през 2015, пише Quartz.com.
Все повече спортни клубове ще се възползват от разпознаваемостта на своите брандове. Това, което те могат да правят с отборите си извън терените, само ще расте като важност и видимост през тази година. Можете да се обзаложите, че европейски футболни отбори отново ще обикалят из Азия и САЩ (и все повече в Близкия изток), американски баскетболни и футболни отбори ще се връщат в Европа, а Формула 1 ще се опита да бъде почти навсякъде.
Разпространението на установени спортни марки към нови и развиващи се пазари е очевидна тенденция. Ето четири прогнози за спорта, които може да се сбъднат през 2015 г.:
Безразличието на правителствата към домакинства на големи спортни събития ще се увеличи
Световното първенство по футбол от 2014 г. несъмнено постави Бразилия под светлината на прожекторите. Имаше и нещо красиво в това футболът да се завърне в своята втора родина. Случващото се извън терена обаче не успя да убеди правителствата в ползите от домакинстването на международно спортно мероприятие. Милионите гневни граждани, излезли на протест срещу корупцията, главозамайващата цена на първенството и лошите публични услуги накараха не един политик да се замисли.
Изборът на Русия и Катар за домакини на първенствата от 2018 г. и 2022 г. подсказва, че процесът по избор не винаги възнаграждава най-благородните. Скоро след като правителството на Норвегия оттегли кандидатурата на страната за Зимната олимпиада през 2022 г., Международният олимпийски комитет обяви пакет от реформи с 40 стъпки, целящ да улесни процеса по кандидатстване за събития.
Спонсорите ще стават все по-креативни
Спонсорите на спортни мероприятия са изминали дълъг път, откакто за пръв път Hitachi сложи логото си на фланелките на Ливърпул през 1979 г. Дори и такива отбори, които дълго време се съпротивляваха, вече търсят начин за увеличаване на приходите си.
Барселона, чиито синьо-червени екипи бяха неукрасени до 2006 г., вече носят лога на ръкавите и дори вътре в тениските. Предвид факта, че по екипите и стадионите не остава място за реклами, се появява нуждата от нови решения. Може да видим повече от умните реклами на Sony, която реши да рекламира своя 4K HD телевизор на подметките на обувките на Оливие Жиру от Арсенар. Закачката тук е, че само някой с такъв телевизор би могъл да види такъв вид микрореклама.
Хиперинфлацията при сделките за права за излъчване ще продължи
Цената за излъчване на спортни събития се увеличава прогресивно през последните две десетилетия. Няма по-добър пример от правата за местно излъчване на английската Висша лига. От сезона 1992-93 г. лигата спечели 38 млн. паунда от BskyB за правата за предаване на живо на 66 мача, или около 580 000 паунда на мач. При сегашната сделка, в която правата са разделени заради новия конкурент BT, Sky плаща 760 млн. паунда за 116 мача, или по 6,6 млн. паунда на мач. Правата за периода 2016-19 г. ще бъдат договорени чрез тайни търгове до края на тази година. Тази конкуренция, както и конкуренцията за правата за излъчване на Шампионска лига между тези компании и още един конкурент, ITV, със сигурност ще накара цените да се вдигнат отново, от което ще спечелят клубовете и играчите.
Това не става само във Великобритания. NBA поднови сделките си за предаване с ESPN и Turner през октомври и постигна увеличение от 180% на приходите си.
Женският спорт ще излезе от сенките
Време е. Женското световно първенство по футбол започва в Канада през юни. Това ще бъде най-голямото събитие от този тип досега. Броят на участващите отбори е увеличен от 16 на 24 и участват четири бивши носителки на купата – Япония, Норвегия, Германия и САЩ. Има също така осем отбора от четири различни конфедерации, които правят своя дебют. Това предсказва много по-конкурентно състезание.