Швейцарски музей ще обяви в понеделник дали ще приеме германско завещание, включващо повече от 1000 произведения на изкуството, събрани от колекционер в годините на нацизма, пише Business Insider.
Решението ще бъде разкрито на пресконференция в Берлин, където ще се определи съдбата на безценни картини и скици на Пикасо, Моне, Шагал и други майстори, които са открити случайно през 2012 г. в апартамента на Корнелиус Гурлит в Мюнхен.
Гурлит, който почина миналия май на 81-годишна възраст, е син на търговец на произведения на изкуството, който е бил натоварен от Хитлер с мисията да помогне за грабежа на велики творби от музеи и еврейски колекционери, много от които са загинали в газовите камери.
Въпреки че медиите и източниците, запознати отблизо със случая, очакват Музеят за изящни изкуства в Берн да приеме колекцията, всичко това е свързано с много висока цена.
Оспорване в съда може допълнително да размъти водите.
„Ако бях човек, който залага, бих казал, че Kunstmuseum Bern ще приеме колекцията“, твърди адвокатът от Лондон Кристофър Маринело. „На това залагам“.
Маринело представлява потомците на видния парижки колекционер Пол Розенбърг по иск за отдавна изгубена картина на Матис, която е открита сред 1280-те произведения в колекцията на Гурлит.
Повече от 300 други произведения пък са открити в дома на Гурлит в Залцбург.
Въпреки че никога не е обвиняван в престъпление, германските власти конфискуваха всички творби, открити в къщата на колекционера в Мюнхен, и ги съхраняват на тайно място.
От своя страна, малко преди смъртта си Гурлит помоли германското правителство да потърси законните собственици на картините. Гневът срещу постъпката му обаче го накара да впише в завещанието си, че колекцията трябва да отиде в германски музей, но в Швейцария, който сега ще трябва да се справи с всички претенции за собственост върху творбите.
Ако музеят откаже да приеме колекцията, произведенията ще бъдат разпределени сред роднините на Гурлит, който никога не се е женил и няма деца.
Според Роналд Лаудер, шеф на Световния еврейски конгрес, швейцарският музей не трябва да приема колекцията, защото така „ще отвори кутията на Пандора и ще предизвика лавина от съдебни дела“.
Същевременно придобиването на произведенията на изкуството ще увеличи престижа на музея, който е най-старият музей на изкуството в Швейцария.
По думите на Стефан Клинген от Мюнхенския институт за история на изкуството колекцията е от „огромен“ обществен интерес.
„Мисля, че това е шанс да покажем на хората колко трудно е справянето с изкуството след войната“, допълва той.