Най-големият производител на алкохолни напитки в света Diageo разчита на спиртни напитки като уискито Johnnie Walker и водката Smirnoff, за да засили експанзията си в Африка, след като икономическият растеж води до увеличаване на доходите и до скок в търсенето на напитки от висок клас на континента, пише Bloomberg.
Базираната в Лондон компания е в процес на регистрация на дистрибуторска фирма, която да укрепи бизнеса ѝ в Ангола, твърди Екунифе Околи, управляващ директор на компанията, отговарящ за африканските пазари. Тя е отворила фабриката за джин Gilbeys в Мозамбик и планира да започне да бутилира Smirnoff Ice в югоизточна африканска страна, за да се възползва от икономическия растеж, твърди той.
„Успяхме да достигнем до нашия потребителски сегмент на тези пазари“, коментира Околи. „Потребителите със средни и по-високи доходи харесват качествени марки и консумират алкохолни напитки“.
Пазарът на алкохолни напитки се очаква да нарасне с 56 на сто до 61,2 млрд. долара през 2018 г. от 29,3 млрд. долара през миналата година, твърди анализаторът на Bloomberg Intelligence Кенет Шей.
Пазарът в Нигерия, най-многолюдната нация на континента, вероятно ще нарасне двойно през същия период. Растежът ще бъде задвижван от младото население и увеличаването на урбанизацията, което ще стимулира търсенето на маркови потребителски стоки, допълва Шей.
Предвижда се брутният вътрешен продукт на държавите от Субсахарска Африка да нарасне с 5,5% през следващата година от 4,9% през 2013 г. според Международния валутен фонд. Производителите на напитки очакват растеж в региона, тъй като продажбите им в европейските и северноамериканските пазари забавят темпа си.
Пазари на алкохолни напитки
Ангола, вторият най-голям производител на петрол в Африка, е и вторият най-голям производител на алкохолни напитки на континента след ЮАР, твърди Околи, макар че отказва да разкрие повече подробности.
"Johnnie Walker е най-известната марка уиски в Ангола“, допълва той. „Днес пазарът на алкохолни напитки е доминиран основно от бирата. Не вярвам това да продължи да е така през следващите пет години“.
Diageo използва инфраструктурата, с която разполага за производството на бира, за да помогне за развитието на дистрибуцията на своите алкохолни напитки в Камерун, Етиопия и Гана.
Поевтиняване на акциите
Guinnes Nigeria, която е подразделение на Diageo, обяви на 8-и септември, че печалбата ѝ за годината след данъчното облагане е спаднала с 19%, тъй като потребителите избират по-евтини марки, за да компенсират увеличението на цените на горивата. Октомврийското увеличение на цените на бирата в най-голямата производителка на петрол на Африка „не е най-правилното нещо“ според главния изпълнителен директор на Diageo Айвън Менезес. Той признава, че компанията е допуснала сериозна грешка с този ход.
Цените на акциите на Guinness Nigeria отчетоха спад от 19% през тази година на борсата в Лагос, докато тези на подразделението в Гана спадат с 50% в Акра. Diageo пък отстъпва с 12 на сто на лондонската борса.