Най-големият производител на бижута в света Cie. Financiere Richemont SA отчита най-голямото забавяне на продажбите в началото на годината от световната рецесия насам, тъй като потребителите в Хонконг се въздържат от купуване на луксозни стоки, което забавя растежа в Азия.
През петте месеца до септември продажбите се увеличават с 4 на сто, без да се вземат предвид валутните колебания, посочват от компанията, която е собственик на марките Cartier и Montblanc, пише Bloomberg.
Това е най-слабият растеж за този период от 2009 г. насам. Консенсусната прогноза на 18 анализатори, запитани от Bloomberg News, бе за ръст от 6 на сто.
Приходите на компанията в Хонконг, Макао и континенталната част на Китай отчитат спад, а продажбите в Азиатско-тихоокеанския регион са стагниращи. Миналата година пазарът донесе 40% от приходите на Richemont.
Производителите на луксозни стоки като LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA отчитат по-слабо търсене в Азия след като китайското правителство въведе антикорупционни мерки срещу с подкупите и екстравагантните подаръци.
Акциите на компанията се търгуваха с 3,5% по-ниска цена (84,50 швейцарски франка) в 12:44 ч. в Цюрих. Това доведе до пазарна капитализация на компанията от 48,5 млрд. франка (52 млрд. долара).
"Не смятаме, че това е дългосрочно забавяне“ в Азиатско-тихоокеанския регион, твърди главният изпълнителен директор на компанията Бернар Форнас. По думите му потреблението в Китай ще се увеличи с разширяването на средната класа и на фона на по-големия брой пътешествия. Туристите от страната подхранват австралийския пазар в момента, допълва Форнас.
Продажбите в магазините на Richemont в континенталната част на Китай се увеличава, а темпът на спад в приходите от продажби на едро се забавя, съобщават от компанията. Бизнесът с часовници на Cartier е засегнат от слабото търсене и намаляването на складовите наличности в Азия.
Richemont докладва за двуцифрени увеличения на продажбите в Близкия изток, Северна и Южна Америка, но те до голяма степен са компенсирани от ниския растеж в Европа и спада в Азиатско-тихоокеанския регион и Япония. Приходите в Япония спадат с 8 на сто, в сравнение с очаквания от анализаторите 3-процентен спад.
През април страната повиши данъка върху продажбите от 5% до 8%.
„Двойният ефект от увеличението на данъка върху продажбите в Япония и строгите мерки за икономии в Пекин засягат производителя на луксозни стоки“, твърди Маниш Синх от Crossbridge Capital.
Продажбите на Swatch Group могат да забавят темпа си с 2% до 6% тази година, коментира Ник Хайек, главен изпълнителен директор на Omega и Longines Swiss Watches.
Междувременно стана ясно, че 64-годишният южноафрикански милиардер Йохан Рупърт, който е инвеститор в Richemont, се връща на предишния си пост като председател, след гласуване на акционерите.
Richemont притежава около 20 марки, включително Vacheron Constantin и Giampiero Bodino.
Индустрията с луксозни стоки очаква и пускането на пазара на новия умен часовник на Apple. Той ще изправи пред сериозно предизвикателство швейцарските часовници от по-нисък клас, твърдят анализатори.