Най-голямата европейска компания за онлайн продажби на дребно на обувки и модни стоки Zalando SE планира да първично публично предлагане до края на годината. Това ще бъде първото голямо IPO на берлинската старт-ъп сцена за годината, съобщава Bloomberg.
Zalando, която продава от дизайнерски рокли за 2000 долара до футболни фланелки Adidas, планира да продаде най-малко 10-процентен дял на борсата във Франкфурт, посочва компанията. Предложението може да оцени компанията на между 4 и 5 млрд. евро, посочват източници, запознати с въпроса.
Европейският IPO пазар се възстановява. Търговци на дребно, включително руският оператор на супермаркети Lenta и компанията, продаваща поздравителни картички Card Factory набраха около 7,5 млрд. долара тази година.
В Германия не е имало голямо технологично IPO, откакто Deutsche Telekom листна своя бизнес с дайъл-ъп интернет през 2000 г. В момента Zalando представлява най-значимото подобно събитие в страната в момента.
Първичното публично предлагане е важно за Investment AB Kinnevik, която притежава 36% от Zalando, както и за Rocket Internet, технологичен инкубатор, който ръководи ранното разрастване на компанията, твърди Бьорн Густафсон, анализатор на Kepler Cheuvreux в Стокхолм.
IPO-то ще бъде използвано като заместител на оценката на другите компании за електронна търговия в портфолиото на Rocket и Kinnevik, допълва той.
Zalando оперира в 15 европейски страни, включително в Полша, Финландия и Испания.
Rocket планира да обяви продажба на собствените си акции в Zalando, като това вероятно ще се случи през септември, твърдят източници, запознати с въпроса.
В момента Берлин е дом на различни стартиращи компании, сред които музикалната стрийминг услуга SoundCloud и научния портал ResearchGate.
"Листването на нашите акции на борсата е следващата логична стъпка в еволюцията на Zalando”, коментира Рубин Ритер, който е член на управителния съвет на компанията. По думите му този ход дава на фирмата по-голяма гъвкавост да преследва дългосрочните си амбиции за растеж.
От компанията твърдят, че нейната система за дистрибуция може да се справи с двойно по-големи продажби от тези, генерирани между 30 юни 2013 г. и 30 юни 2014 г. По данни на Kepler Cheubreux продажбите на Zalando за тази календарна година могат да достигнат 2,4 млрд. евро, в сравнение с 1,76 млрд. евро миналата година.
Нетната печалба на компанията за второто фискално тримесечие възлиза на 29 млн. евро. За сравнение година по-рано сумата е била 33,5 млн. евро. Средният размер на една поръчка от Zalando през периода е 65,70 евро.