Докато Malaysia Airlines се бори да оцелее, другата голяма малайзийска авиокомпания - AirAsia, се разраства бързо. Накоро тя поръча повече самолети и вече се насочва към нови пазари като Индия и Япония, пише BusinessWeek
Миналия месец AirAsia разкри, че обединява усилията си с тези на японския гигант в онлайн търговията Rakuten, както и с няколко други компании, за да пусне нова нискотарифна услуга с полети до Япония. AirAsia разполага с 49% дял в новия джойнт венчър. Тези новини идват само няколко седмици, след като друг джойнт венчър, в който тя участва с местни партньори, започна да обслужва полети до Индия.
Същевременно една японска авикомпания, която също е в тежко положение, се радва на внезапен инвеститорски интерес, след като стана ясно, че шефът на AirAsia Тони Фернандес може да не довърши експанзията, която планира. Nikkei Asian Review съобщи, че малайзийската компания обмисля оферта за придобиването на Skymark Airlines, третия по големина превозвач в Япония. Медията се позовава на източници, запознати със случая. Фернандес обаче отрича твърденията.
Говорителят на Skymark твърди, че компанията не преговаря с AirAsia, но последната води преговори с финансови институции, с които обсъжда възможността за предоставяне на помощ на японския превозвач.
Разширяването на бизнеса на AirAsia ще ѝ струва много повече самолети. На 15-и юли компанията заяви, че планира да купи 50 самолета Airbus A330-900neo.
От своя страна, докато Malaysia Airlines се преструктурира, тя ще се „концентрира върху по-малки регионални и местни мрежи“. Освен това тя ще намали броя на въздухоплавателните си средства и броя на служителите си, твърди анализаторът на Hong Leong Investment Bank Даниел Уонг. Ако Malaysia Airlines се фокусира именно върху по-кратки полети, според Уонг единственият „губещ“ ще е AirAsia.
От друга страна, AirAsia X, филиалът, който използва самолети Airbus A330-300 за полети, които са над четири часа, евентуално ще спечели повече, ако Malaysia Airlines се откаже от част от далечните си маршрути. В момента обаче бизнесът се бори с последствията от последните самолетни катастрофи. Мистериозното изчезване на полет MH370 “доведе до спад в потребителското доверие“, посочва Мохсин Азиз, анализатор на Maybank IB Research.
Във вторник AirAsia X обяви, че е загубила 40,8 млн. долара през второто фискално тримесечие, което е четири пъти повече от загубата за същото тримесечие година по-рано. От компанията твърдят, че натискът върху печалбата идва от разширяването на дейността.
И въпреки това в Twitter Фернандез се похвали, че AirAsia X се справя фантастично въпреки множеството сътресения през последното тримесечие. По думите му втората половина на годината се очаква да бъде отлична, а 2015 г. да е една „великолепна година“.