IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Акциите на Adidas се сринаха със 16%*

Компанията шокира инвеститорите с предупреждение за по-ниска печалба заради рисковете в Русия, слабостта на голф пазара и по-високите инвестиции

16:26 | 31.07.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Акциите на Adidas се сринаха със 16%*

Производителят на спортни стоки Adidas изненадващо редуцира прогнозата си за текущата година. Вторият по големина концерн в индустрията след Nike обоснова предупреждението си за по-ниска печалба с все по-големия бизнес риск в Русия, постоянната слабост на голф пазара и по-високи инвестиции. Положителните ефекти от успешното световно първенство по футбол няма да са достатъчно високи, за да компенсират негативните фактори. Освен това компанията ще постигне своите цели за 2015 г. по-късно от очакваното. На фондовия пазар акциите на Adidas загубиха 16 процента от стойността си до ранните следобедни часове, пише Wall Street Journal.

Проблемите вече бяха загатнати през предходните тримесечия. Ако досега в Русия слабата рубла поставяше Adidas под натиск, сега компанията търпи негативни от нарастващите политически рискове. САЩ и Европейският съюз решиха да наложат икономически санкции срещу страната в резултат на кризата в Украйна.

Ето защо производителят на спортни стоки решава не само да редуцира броя на своите собствени магазини в страната през тази и следващата година, но иска и да затвори повече магазини, отколкото досега бе планирано. Това ще е особено болезнено за компанията, защото Русия е един от най-важните пазари за Adidas. Компанията има приходи от около 1 млрд. евро в страната, или по-малко от 10 на сто от общите приходи и е лидер на руския пазар. Концернът поддържа 1000 магазина в страната, за тази година бе планирано откриването на 100 нови обекта. Колко голям ще е списъкът със закритите обекти обаче засега не е ясно. 

Всъщност Adidas планираше възстановяване през втората половина на годината. Нови продукти, които трябва да навлязат на пазара през третото тримесечие на годината, трябва да насърчат това развитие. Но второто полугодие вероятно ще бъде по-трудно от очакваното. Adidas планира бързо да стартира програма за преструктуриране, като първите детайли от нея се очакват през следващата седмица.

Голф подразделението на Adidas - TailorMade, бе много успешно през последните десет години и за разлика от като цяло стагниращия пазар, отчиташе нарастване. Почти 1,3 млрд. евро приходи е постигнала дивизията през миналата година. Макар че това е по-малко от десет процента от общите продажби, подразделението за голф, както и руският пазар, бяха важен компонент от средносрочния план до 2015 година. Adidas си бе поставила за цел до 2015 г. да има приходи от продажби в размер на 17 млрд. евро. Анализаторите считаха тази цел за прекалено амбициозна, но и главният изпълнителен директор Херберт Хайнер вече поставя постигането им под въпрос.

За тази година Adidas очаква значително по-ниска нетна печалба от планираното – 650 млн. евро, вместо прогнозираните преди това 830 – 930 млн. евро. Резултатът ще бъде натоварен и от по-високи разходи – предвид успешното световно първенство компанията взе решение през следващите 18 месеца да инвестира повече в своите марки Adidas и Reebok, особено в Северна Америка и Европа. По този начин компанията възнамерява да насърчи растежа. Наскоро компанията сключи скъп договор за доставка на облекла с Манчестър Юнайтед и Ювентус.

Adidas редуцира и прогнозата за продажбите си за 2014 г., но не чак в толкова голяма степен. Компанията за спортни стоки сега очаква ръст на приходите в средата на едноцифрения диапазон. Досега се очакваше ръст от 8-9%.

През второто тримесечие на годината, благодарение на Световното първенство и доброто представяне на марката Reebok в САЩ, продажбите са се подобрили значително. Коригираният от валутни ефекти ръст е от 10%. Въпреки това негативните валутни ефекти обаче компенсират този успех и смаляват растежа с повече от седем процентни пункта.

Високите маркетингови разходи във връзка с Мондиала са се отразили негативно на печалбата. Оперативната печалба възлиза на 220 млн. евро, а нетната – на 144 млн. евро. Преди година Adidas отчете оперативна печалба от 252 млн. евро, а нетната печалба бе 172 млн. евро.

Предвид валутните рискове, слабият голф пазар и високите разходи за Мондиала анализаторите очакваха компанията да отчете нестабилно тримесечие и спад в приходите. На предупреждението на печалба обаче пазарът отговори с разпродажби. В началото на сесията във Франкфурт акцията се сви с 9%, но спадът се ускори до близо 12 на сто до 61,87 евро, което я прави най-слабият за деня компонент на Dax.  

* Актуално към 15:30.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:13 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още