IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кой спечели Световното: Adidas или Nike?

Въпреки че Германия победи САЩ на зеления терен, при спонсорството ситуацията не стои точно така

12:59 | 14.07.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Официалната топка на първенството Adidas Brazuca. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Официалната топка на първенството Adidas Brazuca. Снимка: Ройтерс

На зеления терен Германия победи САЩ. Най-мощната от икономическа гледна точка страна в Европа всъщност победи всички. Но в една от другите големи битки на Световното първенство по футбол – спонсорството, ситуацията не изглежда точно така.

Спонсорирайки десет отбора, американският производител Nike достави екипировка на повече тимове, отколкото вечния конкурент Adidas, който през тази година се задоволи с девет национални гарнитури.

Освен че стана известно като може би най-вълнуващото първенство в историята, тазгодишният Мондиал изпрати за първи път в историята щатската компания над германския колос. Сред другите компании, доставящи екипировка на 32-та национални отбора, бяха японската Mizuno, еквадорската Marathon Sports и испанската Joma, пише Yahoo Sports.

Според данни на Forbes двете суперсили контролират 70 на сто от футболния пазар. Всяка от двете компании имаше по пет представителя, които достигнаха елиминационната фаза на турнира, макар че отборите с Adidas постигнаха повече победи. При полуфиналите имаше пълно равенство – с Nike бяха Бразилия и Холандия, докато с Adidas – финалистите Аржентина и Германия. В този ред на мисли надпреварата Бразилия 2014 може спокойно да бъде обявена и за Adidas 2014.

Въпреки позитивната за германската компания статистика, според която 79 от головете на първенството са отбелязани от играчи, носещи бутонки Adidas (спрямо 76 гола за Nike), 53 на сто от футболистите избраха да обуят предложенията на Nike. Играчът с най-много голове – колумбиецът Хамес Родригес, обаче предпочете германския производител.

Същевременно в сянката на четвъртата световна титла за Германия остана една неприятна изненада, която направи за Adidas авторът на победния гол на финала – Maрио Гьотце. Неочаквано за мнозина, 22-годишният полузащитник на Байерн (Мюнхен) избра бутонки от марката Nike, въпреки че германският отбор традиционно е обличан от гиганта от баварския град Херцогенаурах.

Това обаче не е първият път, в който младият германец пренебрегва германската фирма. По време на пресконференцията през юли 2013 г., на която бе представен като ново попълнение на баварците, Гьотце носеше риза Nike.

"Снимките от пресконференцията с Марио Гьотце ни изненадаха неприятно", каза тогава говорителят на Adidas Оливър Брюген. "Според тези договори това не е приемливо, защото е официално събитие на Байерн (Мюнхен), който е партньор на Adidas", допълни той.

За момента няма реакция от страна на Adidas за избора на бутонки за Мондиала от страна на Гьотце. Подобни новини обаче едва ли следва да изненадват някого, тъй като две от звездите на завършилия на трето място отбор на Холандия – Ариен Робен и Робин ван Перси, имат индивидуални договори с Adidas, въпреки че страната им се състезава с екип на основния конкурент. Вратарят на Мексико Гилермо Очоа пък носеше фланелка на Мексико, както и бутонки и ръкавици на Nike.

Дали доминираният години наред от Adidas футболен пазар най-после не бе преобърнат, след като Nike стъпи на Световно първенство за първи път през 1982 г.? Докъде ще стигнат претенциите на американците в спорт номер едно в света, който продължава да не се слави с особена популярност отвъд Океана?

Изглежда, че плановете на щатската компания са наистина дългосрочни. Базираният в Уошингтън, Орегон, производител наскоро представи приложение за смартфони, чрез което се надява да продължи изграждането на интерес към футбола в най-голямата икономика в света. Разработката позволява осъществяването на комуникация с намиращи се близо хора, които имат желание да поиграят най-популярната игра в света.

Без значение обаче колко средства и усилия влага, за Nike ще е особено трудно да се добере до официален договор с ФИФА. По-рано USA Today съобщи, че Adidas е удължил контракта си със световната футболна федерация, като германското дружество ще продължи да проектира и произвежда официалната топка на Мондиала поне до 2030 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:42 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още