Основателят на Rocket Internet, германска компания, стояща зад редица онлайн старт-ъпи, предупреди ритейл индустрията, че онлайн търговията и смартфоните подсказват, че магазините не бива да очакват голямо бъдеще на развиващите се пазари.
40-годишният Оливър Замвер заяви по време на годишната среща на Consumer Goods Forum (CGF), мрежа от около 400 търговци на дребно и големи марки от 70 страни, че много от тях рискуват да бъдат забравени, а причината за това ще е ръстът на онлайн търговията.
„Това, от което се страхувате, ще дойде много по-бързо“, предупреди Замвер, добавяйки, че традиционните търговци на дребно са фокусирани твърде много върху по-старите потребители, но не обръщат достатъчно внимание на младежите, които използват смартфони.
Rocket Internet се опитва да създаде най-голямата интернет империя извън САЩ и Китай, опитвайки се да повтори успеха на Amazon и Alibaba, които доминират на американския и китайския пазар за електронна търговия. Rocket Internet обаче се насочва към Африка, Латинска Америка и Русия.
Замвер основава Rocket Internet през 2007 г. заедно с братята си Марк и Александър. В момента компанията работи в 102 страни, а приходите ѝ за 2013 г. достигнаха 1 млрд. долара, благодарение на онлайн магазините за дрехи на фирмата, включително Dafiti в Латинска Америка, Lamoda в Русия, както и Jumia в Африка.
Източници на Ройтерс посочват, че компанията обмисля да се листне на борсата във Франкфурт по-късно тази година, което може да оцени компания на 5 млрд. евро.
Отбелязвайки, че 75% от населението на света живее в пазарите, към които Rocket се е насочила, Замвер подчертава, че електронната търговия има по-добри перспективи в развиващите се пазари, отколкото в развитите икономики, тъй като онлайн сайтовете не трябва да се конкурират с утвърдени магазини.
“Ако не трябва да делите с тези, които са офлайн, вашият процент ще е много по-висок“, посочва той.
Замвер разкри, че бизнесите на Rocket Internet вече имат 44 млн. фенове във Facebook – повече от Nike и Apple взети заедно. По думите му градовете с най-активни потребители в социалната мрежа са Банкок, Джакарта и Истанбул, но нито един от 10-те най-големи градове в САЩ не влиза в този списък.
Deutsche Post, най-голямата пощенска и логистична компания в света, която печели от бума на доставките на онлайн търговците на дребно, прогнозира, че до 2025 г. онлайн търговията ще достигне 40% от общия обем на търговията в развитите страни.
Преди основаването на компанията братята Замвер постигат успех с немския сайт за онлайн търгове Alando, който по-късно продават на eBay, както и с доставчика на съдържание за мобилни телефони Jamba, който намира купувач в лицето на VeriSign.