Точно както Русия има водка, Мексико - текила, а Шотландия - скоч, Китай има собствена дестилирана алкохолна напитка - байжиу.
Байжиу е най-продаваната категория алкохолни напитки и представлява пазар на стойност 23 млрд. долара, сочат данни на McKinsey & Co и UBS.
Но производителите ѝ търсят нови пазари в САЩ и Европа, тъй като продажбите в Китай отбелязват спад след решението на китайските власти да ограничат разточителните разходи в страната, пише Ройтерс.
Самата напитка се прави от сорго, пшеница или ориз. Една трета от консумирания алкохол в света се полага именно на нея. Освен това тя е официална напитка в Китай. Сервира се по време на важни вечери и често се дава като луксозен подарък.
Байжиу се произвежда от Kweichow Moutai Co., а историята ѝ може да бъде проследена до I век пр. н. е. Бутилка от нея е била връчена и на американския президент Ричард Никсън по време на посещението му в Китай през 1972 г.
Китайският държавен глава Си Дзинпин обаче забрани луксозните подаръци и скъпите приеми в рамките на своята кампания за борба с корупцията. В резултат на това продажбите на спиртната напитка тръгнаха надолу.
Марката е на стойност 2,4 млрд. долара и е надмината единствено от Johnnie Walker Scotch, според консултантската фирма Brand Finance. В момента бутилка от 375 мл се продава за 160 долара.
"Байжиу представлява отношение. Тя представлява традиция. Тя е богатство", твърди Юан Лиу, главен изпълнителен директор на американската компания CNS Four Seasons Trading, която внася в САЩ напитката. Подобно на нея редица фирми започнаха да разширяват пазара на алкохолната напитка отвъд традиционните китайски квартали.
Основната задача на производителите е да убедят американците, че байжиу попада в категорията на уискито и бърбъна. Но местните може би се нуждаят от малко повече време, за да започнат да ценят напитката.
"Вярвам, че байжиу в крайна сметка ще намери нов дом извън Китай, но ще трябва да се промени, за да отговори на нуждите на този пазар", твърди Дерек Сендхаус, автор на "Baijiu, The Essential Gide to Chinese Spirits".
Според него това, което трябва да се промени не е толкова напитката, колкото самото ѝ представяне.