Някои луксозни марки обмислят да повишат цените на стоките си заради силните насрещни валутни ветрове и променящите се навици за пазаруване на хората в Китай, пише CNBC.
Цените на луксозните стоки се покачваха с по 4% годишно между 2012 и 2014 г., а някои се увеличиха с до 6 на сто през тази година, сочат данни на Sanford Bernstein. Компанията базира своите проучвания на индекса за проследяване на цените на 19-те най-продавани продукта в Европа и Китай.
Марки като Hermes и LVMH ще увеличат цените на стоките си с 4 до 6% през 2014 г., докато стоките на Gucci, Prada и Burberry ще поскъпнат с 2-3% за същия период, заради силното евро и силната британска лира.
"Компаниите за луксозни стоки имат силно влияние върху цените“, твърди Марио Ортели, старши анализатор в Sanford Bernstein.
Луксозните компании, които работят в различни сектори – от мода до напитки – предупреждават за негативното влияние на силните валути.
Миналия месец Burberry заяви, че силната лира може да се отрази на печалбите ѝ. От своя страна, производителят на очила Luxottica каза, че печалбите му са засегнати през първото тримесечие на 2014 г.
Променящите се навици на китайските производители също оказват голямо влияние върху цените на луксозните стоки. През последните няколко години купувачите в азиатската страна започнаха все по-често да пътуват до Европа, за да пазаруват скъпи стоки.
Повишаването на цените се отрази на този навик. Луксозните стоки в Европа поскъпнаха повече отколкото тези в континентален Китай. Само в Париж цените скочиха с 4,2 на сто между 2012 и началото на 2014 г. За сравнение, увеличението на цените в Шанхай е само с 1,6 %.
Според експертите друга причина за голямото повишаване на цените е запазването на изключителността на луксозните марки.