В един прекрасен априлски слънчев ден в Холивуд Брад Пит обикаля около студиото на Paramount, небрежно облечен в бежови панталони и суитшърт. Той не е там, за да снима филм, а да се запознае с предложенията на Paris Photo, част от френския панаир на фотографията.
Пит не е сам. Орландо Блум, Джоди Фостър, Джейми Лий Къртис, Деми Мур и Гуинет Полтроу са сред звездите, забелязани на събитието, пише BBC.
Със своите 13 млн. жители, огромното си богатство, с красивото си синьо небе и огромния брой знаменитости, Лос Анджелис би трябвало съвсем естествено да се е превърнал в дом на международни културни събития като това. Въпреки че градът винаги е имал редица местни панаири и по-големи изложби, те изчезват само след няколко издания.
Защо? Един от основните проблеми е необятността на града, който представлява серия от по-малки градчета, простиращи се на 12 500 кв. км площ, а всичко това често е блокирано от трафика в пиковите часове.
Така че намирането на правилното място за организирането на подобно събитие е ключово за успеха му. Освен това не може да се разчита единствено на местните купувачи, независимо колко дълбоки са техните джобове. Една арт борса трябва да привлече големи колекционери и водещи купувачи от страната и чужбина. До момента обаче нито една такава не е успяла да го направи.
Но през последните години нещата се промениха драматично и Градът на ангелите най-сетне бива разпознаван като следващата голяма дестинация на пазара на изкуството. Водещият Международен панаир на съвременното изкуство (FIAC), организиран във Франция, ще създаде свое подразделение в Лос Анджелис. Плановете на организаторите му са да доведат същите музейни сбирки и колекционери, които присъстват на парижкото събитие.
От своя страна арт дилърите вече са готови да установят галериите си в града.
„Това, което наистина предизвика трансформацията, беше Pacific Standard Time, поредица от събития през 2011 г., организирани от 60 музеи в щата“, твърди Джил Силвърман, директор на FIAC LA.
В допълнение към това на калифорнийската сцена вече се подвизават добре познати творци като Томас Хаусаго. Ед Руша и Пол МакКарти, чиито успехи са признати по цял свят. Не бива да забравяме и повишения интерес към изкуството от страна на известните личности. То стана изключително модерно сред звезди като Джеймс Франко, Лейди Гага, Силвестър Сталоун и Джей-Зи.
Една от водещите теми в арт средите е именно навлизането на знаменитости на пазара на изкуство. Твърди се, че Мадона притежава произведения на стойност 100 млн. долара, включително картини на Фрида Кало и Анди Уорхол. Леонардо ди Каприо е колекционер и редовен посетител на панаирите и търговете, на които ходи дегизиран с бейзболна шапка, захлупена ниско над очите си, за да не бъде разпознат. София Копола пък се сдоби с творби на Трейси Емин и Елизабет Пейтън. Дженифър Анистън, Кристина Агилера и Тоби Магуайър също колекционират произведения на изкуството.
Тези звезди следват стъпките на по-старото поколение холивудски колекционери. Стив Мартин е прочут с любовта си към Пикасо, де Кунинг, О'Кийф и други. Стивън Спилбърг и Джордж Лукас са почитатели на американския художник Норман Рокуел, докато Джак Никълсън харесва шотландеца Джак Ветриано.
Но днешното поколение знаменитости често обръща поглед и към творци от своето поколение. Брад Пит, Анджелина Джоли и семейство Бекъм харесват Banksy, докато Деймиън Хърст фигурира в редица колекции, включително и в тази на Мадона.
Конкуренцията играе важна роля, тъй като звездите се опитват да стигнат до най-модерните художници. А арт сцената става все по-привлекателна със своите партита за откривания и коктейлите.
Бизнесът, свързан с развлечението, е подчертано визуален, но преходен. А както се казва: „Филмите са търговия на знаменитости, но изкуството е тяхната религия“.