Швейцарските производители на часовници ще прекарат 2014 г. в опити да убедят жени като Мо Ошоди да се възхищават и да ценят произведенията им също толкова, колкото колекцията си от обувки.
"Имам три часовника, но може би 300 чифта обувки", казва 38-годишната Ошоди, която купува модели за модни марки в Лондон. "Това е огромна инвестиция - предпочитам да си купя само един и да си го запазя. И да купувам повече обувки".
След като 2013 г. отбеляза най-бавния ръст на продажбите на часовници от глобалната финансова криза насам фирми като Audemars Piguet и Richard Mille решиха да се насочат към нежната половина от потребителите в опит да спечелят нови клиенти от сегмент, на който в момента се падат едва 35% от продажбите. Работещите в бранша признават, че през последните години жените са пренебрегвани от индустрията за 50 млрд. долара заради стремежа на играчите да задоволят най-богатите мъже, пише Bloomberg.
Експанзията на сектора се забави миналата година заради кампанията срещу разточителството в Китай, допринесла за спада на продажбите на часовници там с 1 млрд. долара. Износът на швейцарски часовници за страната се е свил с 15% през годината до края на ноемри. За да компенсират това, елитни марки като Patek Phillipe използват нови подходи, за да се харесат на жените, като например повече реклами в модни списания като Vogue и щандове в търговски центрове за сметка на специализирани магазини за часовници.
Въпреки че някои могат да възприемат този подход като сексистки, фирмите все още се опитват да намерят най-добрия начин да привлекат интереса на жените.
След като Richard Mille опакова служителките си на щанда на изложението в Женева в прозрачни рокли, за да прикове вниманието върху паяков тематичен часовник с черни сапфири, кръстен на актрисата Натали Портман, след няколко дни той ги премени с ризи с високи яки. От Richard Mille поясниха, че двете различни модни решения са отражение на "многостранния и взискателен начин на живот на дамите, които са наши клиенти".
Според Жан-Марк Жако, главен изпълнителен директор на швейцарската марка Parmigiani, подходът на Richard Mille е показателен, че производителите на часовници не са сигурни точно как да достигнат до жените. Неговата тактика е да привлече като дизайнер италианската бижутерска компания Pomellato, известна с пръстените си с камъни.
До 1900-те години ръчните часовници са носени основно от жени. След това идва Първата световна война и индустриалната революция и джобните часовници за мъже стават непрактични. През 1904 г. Cartier прави ръчен часовник за летеца Алберто Сантос-Дюмон и фирмите започват масово да правят подобни модели, подходящи за гмуркачи и автопилоти.
Въпреки това много часовници продължават да са ужасно скъпи, дори и за бюджета на най-модерната жена. В първата си колекция за жени Gruebel Forsey показа един от най-скъпите часовници на изложението в Женева. Бижуто с 272 диаманта се продава за 835 000 долара. Това се равнява на около 1000 чифта обувки Manolo Blahnik Cetto по текущи цени на дребно.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.