Докато галерии като James Cohan имат възможността да предлагат на колекционерите водещите творби на художниците, които представляват, аукционните къщи имат и други предимства. Те могат да достигнат до най-широката мрежа от заинтересовани купувачи. Освен това са в състояние да постигнат по-високи цени и не дискриминират толкова, колкото галериите, когато става дума за избора на перфектния колекционер за работа.
Пазарно ориентираната нагласа може да бъде в полза на аукционната къща, тъй като от изкуство се интересуват все повече хора. Джей – Зи, Леонардо ди Каприо и Стив Мартин също са колекционери. Галериите могат да са твърде смущаващи за аутсайдерите. Аукционните къщи като Christie's и Sotheby's дават на подобен тип хора увереност, тъй като взаимоотношенията с частните търговци са твърде сложни за тях.
Актьорът Даниел Радклиф, който е колекционер, признава, че открил, че купуването на произведение на изкуството може да се окаже изключително трудно, дори и да можеш да си го позволиш. Той така и не успял да се сдобие с една от работите на Джим Ходжис, защото арт дилър от Ню Йорк му казал, че е „в очакване на по-престижен колекционер, който да я купи“.
Междувременно Christie's разширява програмата си за „продаващи изложби“, при които всички изложени произведения могат да бъдат закупени. Втората най-голяма акуционна къща в света Sotheby's също работи в посока показването на изложби на продаващи художници, но до момента резултатите са смесени.
През 2007 г. Christie's придоби галерията Haunch of Vension, но я затвори по-рано тази година, превръщайки я в отдел за частни продажби. Галерията S2 на Sotheby's, която отвори врати през 2011 г. в Ню Йорк и през 2013 г. В Лондон, продължава да е платформа за частни продажби. През 2012 г. аукционната къща отчете 903,5 млн. долара от частни продажби. Сумата се равнява на 17 на сто от общата сума за годината – 5,4 млрд. долара.
Двете аукционни къщи се изправят в ожесточена надпревара в продаването на съвременни художествени шедьоври от колекциите на частните колекционери, те търсят всеки възможен начин да разработят нов пазар. Това до голяма степен важи най-вече за Sotheby's, която остава под натиска от страна на най-големия си акционер Дан Льоб. Частните продажби биха могли да ѝ осигурят решаващо предимство – да убеждава колекционерите, че сега е времето да продават, като им се гарантира, че имената им няма да станат публично достояние по никакъв начин.
Но в крайна сметка колекционирането на произведения на изкуството е задвижвано от някаква страст. За аукционните къщи ще бъде трудно да работят с колекционерите и художниците така, както отделните дилъри могат да го направят. Според някои е трудно да се направи галерия без лице.
Въпреки това аукционните къщи дават заявка, че ще се опитат по всякакъв начин да пристиснат частния пазар. А докато Christie's използва своите огромни ресурси, на галериите ще им бъде все по-трудно да я спрат да се превърне в организатор на едни от най-големите международни частни сделки на пазара на изкуството.