IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Аукционните къщи търсят начини да засилят влиянието си на пазара на изкуството

Christie's се цели към задкулисните сделки между колекционери

15:29 | 06.01.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Пазарно ориентираната нагласа може да бъде в полза на аукционната къща, тъй като от изкуство се интересуват все повече хора. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Пазарно ориентираната нагласа може да бъде в полза на аукционната къща, тъй като от изкуство се интересуват все повече хора. Снимка: архив Ройтерс

На 12-и ноември Christie's, най-голямата аукционна къща в света, постави рекорд, като продаде произведения на изкуството за сумата от 691,6 млн. долара само за една нощ. Сред творбите е сюрреалистичен триптих с портрет на Лушън Фройд, нарисуван от Франсис Бейкън. Стойността му е 142,4 млн. долара.

Друг акцент се оказа ярко оранжевата скулптура на куче, дело на Джеф Кунс. Тя отбеляза и нов рекорд – най-високата цена  (58,40 млн. долара) платена за работата на жив артист. Но въпреки зашеметяващите резултати, компанията иска да постигне още. И тя ще се постарае да го направи прегърне тенденциите на пазара на изкуство, които остават скрити от очите на обикновените зрители.

В спокойната заседателна зала на последния етаж на бизнес сградата Rockfeller Plaza Марк Портър, председател и международен ръководител на частните продажби за американския отдел на Christie's, наскоро очерта плана си да стъпи на част от пазара на изкуство, който все още не контролира – задкулисните сделки между колекционери, в рамките на които се търгуват творби, които вече са били купени от студиата на художниците.

Тези частни продажби, които арт светът нарича „вторичния пазар“, преди са били контролирани от големи търговски галерии. Скритите сделки позволяват на колекционерите да запазят в тайна своите покупки и продажби, както и да създават таен бизнес за търговците, чиито разходи са високи, а маржът на печалбата за продажбите на творби на нови артисти е нисък. Но тази система може да бъде разбита, ако аукционните къщи влязат в играта.

Дейвид Хокни и Марк Портър разкриват амбициозната цел на Christie's, съобщава Newsweek.

„Ние възнамеряваме да се превърнем в най-големия арт дилър на вторичния пазар на изкуство“, категорични са те.

Christie's е основана през 1766 г. от Джеймс Кристи, който включва в първия търг тенджери и калъфки за възглавници заедно с произведенията на изкуството. С годините Кристи си създава името на посредник на големи сделки на арт пазара, като например продажбата на колекцията на сър Робърт Уалпол на Катерина Велика през 1778 г. за 64 000 долара, което днес се равнява на около 1 млн. долара.

Бизнесът се разраства в повече от 40 държави, а през декември беше осъществен и първият търг в Индия. През първата половина на 2013 г. аукционната къща генерира 3,68 млн. долара от продажби. Частните също нараснаха от 185 млн. долара през 2000 г. до 1 млрд. долара през 2012 г.

„Винаги е имало частни продажби в Christie's. Около 50 на сто от нещата на пазара се търгуват частно“, коментира Портър.

Нерегулираният пазар на изкуство е изграден върху доверие и репутация, а не върху твърди договори. А частните продажби могат да са привлекателен начин за защита на тези нематериални активи.

„Колекционерите са склонни да продават частно, когато не искат никой да знае, че им се отнемат произведения“, посочва Сара Торнтън, социолог и автор на „Seven Days in the Art World”. Колекционерът може да е приятел с художника, чиято работа продава или иска да продаде една картина бързо и за повече, отколкото е платил за нея, без да нарушава връзката си с дилъра. А Christie's е повече от щастлива да му помогне да направи това, когато галериите могат да го разочароват.

Последна актуализация: 19:21 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още