На всяка компания се случва да греши, а кризите не подминават нито една фирма. В тези ситуации е изключително важно как и кой ще се извини на потребителите.
Извинението не трябва да включва никакви оправдания и да е придружено от подробни обяснения, твърди базираният в Торонто маркетинг консултант Еван Кармайкъл.
Как се извиняват изпълнителните директори на големите компании?
1 / 8
1. Мариса Майер, Yahoo
Главният изпълнителен директор на Yahoo Мариеса Майер лично се извини за прекъсването на имейл услугите на компанията, които засегнаха около 1 млн. онлайн потребители. Майер направи изявлението си в сряда, по средата на седмицата, в която потребителите не спираха да се оплакват.
„Важно съобщение за нашите потребители – Yahoomail: Много съжаляваме за различните трудности с Yahoo Mail...”, написа Майер в Twitter. Съобщението ѝ бе придружено от линк към публикация в блог, чийто автор е Джефри Бонфорте, старши вицепрезидент на комуникационните продукти в Yahoo.
„Има десетки хора, които работят денонощно, за да се стигне до решение на проблема“, пише той в по-дългото обяснение. На 13 декември, след като повечето потребители се сблъскаха с редица проблеми с електронните си пощи, достъпът беше възстановен.
Чрез извинението си в Twitter Майер предизвика лавина от хапливи коментари.
„Може би просто трябва да кажете на всички за Gmail”, гласи първият коментар, който Майер получава в Twitter акаунта си. Сривът се появи в доста деликатен момент за Майер, която зае поста си през юни 2012 г. и се е заела със задачата да направи компанията отново „готина“.
Снимки: архив Ройтерс
Още галерии
Според него извинението трябва да изглежда лично. Освен това трябва да показва, че човекът го възприема сериозно – това не е проблем само на компанията, но и негов личен проблем.
Правило номер две според Кармайкъл е извиняващият се да бъде искрен и да покаже, че наистина е загрижен от последствията върху потребителите.
„Ако не е истинско извинение, хората няма да се върнат“, категоричен е той.
Третото златно правило предполага компанията да направи всичко възможно проблемът да не възникне отново. Експертът смята, че е най-добре да се обясни какво точно планира да се извърши, за да се гарантира, че ситуацията няма да се повтори.
Извинението не винаги може да подобри ситуацията. Ако не бъде направено правилно, то само може да влоши нещата.
Ето и осем различни извинения на главните изпълнителни директори на осем големи компании, събрани от Market Watch.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в
Google News Showcase.